Nexus86Medlem sedan okt. 20022 683 inlägg
Nu har jag läst det på många ställen på internet att det går att få ett gratis domännamn, om än genom att starta en egen dns-server. Nu undrar jag bara om detta är möjligt och om man behöver någon speciell dns-programvara eller om man kan registrera sej på något ställe. Skulle verkligen behöva ett domännamn men det blir för dyrt med det jag redan har plus ett till. (Det jag redan har går till mitt webbhotell). Ni har säkert fått denna fråga förut men då har jag antingen inte varit medlem eller också inte sett den frågan.
GOD JUL ALLA!! :bire
Mc FettoMedlem sedan nov. 20021 920 inlägg
domänadress
Prova https://www.dot.tk tar fem minuter så har du en domänadress...
Du måste under följande 3 månader ha mins 90 träffar (om jag mins rätt). Där är en mindre popup också men det är svårt att komma ifrån när det är graaaatis :-)
Nexus86Medlem sedan okt. 20022 683 inlägg
Jag söker inte en omkopplare för hemsidor utan jag vill ha ett ställe (eventuellt egen DNS) som kopplar vidare genom DNS så man kan ha både mailserver, ftp-server, webbserver, spelserver, allt till samma ip som inte dot.tk ger. Den kopplar endast vidare webbsidor. Register.com lär väl inte vara enda utvägen eftersom DynDns.org erbjuder precis samma sak som dom förutom att dom tar engångsbetalning och har stöd för dynamiska ip:n. Så helt enkelt en guide till dns (för att få domäner) eller något skulle duga bra.
edebroMedlem sedan aug. 2001289 inlägg
Gör följande;
Sätt upp en webbserver (antar att du redan har gjort detta ;) )
Köp ett domännamn. Du får dom billigt på GoDaddy.
Registrera dig på tjänsten ZoneEdit och lägg till ditt nyinköpta domännamn.
ZoneEdit kommer då att ge dig 2 DNS-servrar som du ska skriva in i admingränssnittet på Godaddy. Skriv in dessa.
Sen kan det ta upp till 72 timmar innan detta är aktiverat och klart. Men sen när du väl har domänen hos Zoneedit kan du lägga till obegränsat med subdomäner, lägga till MX-records (mail exchanger) osv.
Grymt bra upplägg tycker jag. Själv är jag helnöjd med Zoneedit.
PS. Hoppas jag förstod vad ditt syfte var nu, du förklarade lite underligt tycker jag.