Jag är nybörjare på Apache så jag har lite frågor. Jag håller på med en site och jag vill såsmåningom ha en egen server för detta. Jag har Telia ADSL för tillfället så mina gissningar är att de inte tillåter detta men man kan ju testa serverprogramvaran lite iallafall så man kan lära sig lite. Mit första problem är att få ner det till datorn. Det kommer upp ett sådant filträd när man ska ladda ner det. Måste man sitta och spara ner fil för fil?? Eller finns det något sätt att spara ner hela trädet på en gång? Har inte riktigt fattat detta ännu.
Min andra fråga är, vilket OS är lämpligast att köra på servern tillsammans med Apache? Är det Linux som gäller eller kan man lika gärna köra t.ex. Windows XP?
Angående att köra Apache på en dator ansluten med Telia ADSL så går det alldeles utmärkt. Visserligen skriver dom i avtalspappret att man inte får köra några "server-applikationer" men en kompis till mig ringde dom och kollade upp och han fick som svar att det var tillåtet, men att dom inte lämnade någon support.
Om dom nu skulle börja stänga av användare som kör webbservrar med lagligt innehåll skulle skulle det ge företaget mycket dåligt rykte bland avancerade användare och det skulle dom inte ha råd med.
Telia har just nu ett välförtjänt bra rykte som en pålitlig leverantör av ADSL och det tror jag dom vill behålla.
Jag tänkte just fråga om man kunde köra server på Telia ADSL. Jag mailade och frågade och fick då till svar att jag inte fick eftersom det stod i avtalspappren. Men om det redan finns folk som kör server på Telia ADSL utan problem så ska det väl fungera. Men hur vet man om sidan man har räknas som laglig? Jag har en Zelda-site och materialet där är precis inte mitt eget. Bilder och diverse texter är tagna från olika ställen på internet och sasmlade på en och samma plats. Jag har mycket eget material också men det är blandat. Designen är givetvis min egen, men vissa inslag består av material som dessvärre inte är mitt eget.
Vet många som gör det, det är en säkerhets sak från Telias sida så att dom själva är skyddade om din server missbrukas på något sätt.
När det gäller lagligheten så får du endast lägga ut material som antinge:
* Du själv har copyrighten på.
* Du har fått tillåtelse av copyright ägaren att lägga ut materialet.
* Materialet täcks inte av copyright-reglerna. (oftast gammalt material, mer än 70år tror jag).
Det Telia och andra är rädda för är att folk skall börja sätta upp FTP-servrar som pumpar mp3:or och warez på fullt ös dygnet runt och på så sätt fylla upp all deras bandbredd.
Dom bryr sig knappast om små hobbysajter med oförargligt material och skulle dom trots allt göra det så kommer dom ju först och främst att skicka ut en varning innan dom gör något åt saken, så det är bara att köra på tills du hör annat! :)
Vill du lära dig linux och bara ska ha servern som en internet server (ftp, apache osv) och inte använda den för vanlig användning så är det ett utmärkt tillfälle att ha linux på servern. Fick Telia ADSL förra sommaren och har kört linux på servern sedan dess, kunde inte mycket innan men nu kan jag en heldel om Linux tack vara alla installationer av apache/php och en massa andra roliga saker :)
Angående att ha en server på telias ADSL nät så har jag haft det sedan augusti förra året och har inte hört ett ljud från dem. Har både FTP, Apache och Tomcat uppe men jag tror, som sgtpepper säger, att det inte är några problem fören det blir riktigt mycket trafik, då kan man räkna med ett mail från Telia.
Jag vet inte. Jag surfar så mycket och de sidor jag stöter på dagligen verkar inte följa några regler speciellt mycket. Men de finns där, allihop. Verkar inte ha några problem med stämningar någon av dem. Sidan som jag länkade till som jag vill ha på egen server har legat ute flera månader nu men ingen har reagerat på att den skulle vara olaglig. Men kan det verkligen vara så att man kan bli stämd bara sådär. Måste de inte ge en varning först? Som sgtpepper sa.
Vad tror du ses som en övre gräns innan det börjar bli riktigt mycket trafik. Till en början tror jag inte att jag kommer att ha hela 1500 besök på två månader, men efter ett tag så :) Jag planerar att göra den riktigt stor så jag vet inte.
Övre gräns skulle jag nog gissa skulle vara ca 1000-1500/dag kanske? Jag vet inte men 1500/dag blir 1/minut och med ADSL så borde det gå ganska "lätt" om det är en vanlig sida. Om det däremot är nerladdningar så skunker självklart gränsen. Men som sagt, jag har inte en aning :)