Jag är nybörjare på Apache så jag har lite frågor. Jag håller på med en site och jag vill såsmåningom ha en egen server för detta. Jag har Telia ADSL för tillfället så mina gissningar är att de inte tillåter detta men man kan ju testa serverprogramvaran lite iallafall så man kan lära sig lite. Mit första problem är att få ner det till datorn. Det kommer upp ett sådant filträd när man ska ladda ner det. Måste man sitta och spara ner fil för fil?? Eller finns det något sätt att spara ner hela trädet på en gång? Har inte riktigt fattat detta ännu.
Min andra fråga är, vilket OS är lämpligast att köra på servern tillsammans med Apache? Är det Linux som gäller eller kan man lika gärna köra t.ex. Windows XP?
Angående att köra Apache på en dator ansluten med Telia ADSL så går det alldeles utmärkt. Visserligen skriver dom i avtalspappret att man inte får köra några "server-applikationer" men en kompis till mig ringde dom och kollade upp och han fick som svar att det var tillåtet, men att dom inte lämnade någon support.
Om dom nu skulle börja stänga av användare som kör webbservrar med lagligt innehåll skulle skulle det ge företaget mycket dåligt rykte bland avancerade användare och det skulle dom inte ha råd med.
Telia har just nu ett välförtjänt bra rykte som en pålitlig leverantör av ADSL och det tror jag dom vill behålla.
Jag tänkte just fråga om man kunde köra server på Telia ADSL. Jag mailade och frågade och fick då till svar att jag inte fick eftersom det stod i avtalspappren. Men om det redan finns folk som kör server på Telia ADSL utan problem så ska det väl fungera. Men hur vet man om sidan man har räknas som laglig? Jag har en Zelda-site och materialet där är precis inte mitt eget. Bilder och diverse texter är tagna från olika ställen på internet och sasmlade på en och samma plats. Jag har mycket eget material också men det är blandat. Designen är givetvis min egen, men vissa inslag består av material som dessvärre inte är mitt eget.