webForumDet fria alternativet

newbie på Apache

3 svar · 349 visningar · startad av Thompa__85

Thompa__85Medlem sedan aug. 2002600 inlägg

Tja! Nu använder jag IIS i Windows XP. Men fick nyligen veta att det enbart kan ha 10 användare ansluta samtidigt. Fick då höra att jag skulle fråga här lite om Apache.
Hur många ansluta samtidigt kan man ha?
Funkar ASP?
Är det svårt att installera/använda??

Mvh adde

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Apache har ingen begränsning på hur många använder som kan vara anslutna, och jag är inte helt säker men jag tror inte det finns i IIS för XP heller.
ASP fungerar inte om du inte installerar en extra modul för det, men det blir aldrig lika bra som i IIS.
Det är svårare att konfigurera än IIS men bara man läser vad som står så är det inte så svårt. Att installera det går lätt, lika lätt som IIS.

Apache.

/Viktor

Thompa__85Medlem sedan aug. 2002600 inlägg

Viktor skrev:

Apache har ingen begränsning på hur många använder som kan vara anslutna, och jag är inte helt säker men jag tror inte det finns i IIS för XP heller.
ASP fungerar inte om du inte installerar en extra modul för det, men det blir aldrig lika bra som i IIS.
Det är svårare att konfigurera än IIS men bara man läser vad som står så är det inte så svårt. Att installera det går lätt, lika lätt som IIS.

Apache.

/Viktor

Okej! Tack!
Vad tycker du, ska jag gå över till apache? Bygger ett litet community för mina polare, och de kommer eventuellt vara mer än 10 inne samtidigt.
Men gör jag fel som går över? Jag är inte speciellt bra på att använda server program. Funkar de på samma sätt som IIS??
wwwroot osv... hur ska jag använda asp? Måste de göres i någons speciell mapp eller??

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

ASP i Apache:

Egentligen så funkar inte ASP i Apache, utan är Microsoft egna Server språk! :p

Men det går att i Apache installera en komponent som heter, ChiliSoft ASP, men den kostar ju pengar att köpa! :OO

Bäst funkar PHP! :e

Om du ska fortsätta köra en server som kan hanskas med ASP så är mitt egna personliga tips att fortsätt med IIS oavsett om det endast går att köra med totalt 10 användre!

Använd din dator som utvecklings maskin och lägg sedan upp sidan på ett Webhotell. :e

Om det funkar på samma sätt som IIS?

1. Man kan starta och slå av server.
2. Man hänvisar i en fil som heter httpd.conf vars dokument rooten ska vara.

ex. C:\serverspace\wwwroot

men kan gott och lov heta C:\www
o s v.

Om du har några fler frågor om Apache på Windows så kan du gott och lov maila mig på: fm82@spray.se

Ha det!

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)