webForumDet fria alternativet

winXP och iis

14 svar · 375 visningar · startad av McMoj

McMojMedlem sedan juli 200269 inlägg

winXP har ju iis med... om ja då installerar xp på min server och sen iis, går dte då att fixa fram: Mail och Ftp-Server..?
Om du kan, hör av dig!

Tack på förhand!//Micke

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Klart du kan... men jag vet inte om det är IIS .. jag använder en FTP program på sidan om.. minns inte vad den heter :(

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Hur menar du nu? Har du en win2000-server redan som du skall lägga in XP på med eller vad menar du?
IIS finns ju i win2000 med om det är så och det ingår ftp i iis'en.
Kan du utveckla lite hur du menar tror du?

alltså > Just nu har ja en linux server och ja fattar noll... men sen såg ja att ja fick med iis i xp-cd (vanliga xp) och om man då sätter in xp och iis på min server, kan ja då skaffa en gratis mail och ftp server...? och får ja asp och access stöd automatiskt?

Du kan inte installera XP i din Linux men du kan ha den i samma dator så att du väljer vilken du vill starta. Du kan inte köra båda samtidigt. FTP finns med i IIS'en vid installation om du väljer det. Mailserver finns det en hel del gratisalternativ på nätet, dock vet jag ingen på rak arm men det finns garanterat någon som käner till här.

men alltså om ja tar bort linux och installerar xp... får ja med ftp då alltså? sen får ja söka gratis mail server till xp? men får ja automatiskt asp stöd?

Då är svaret Ja, FTP finns med i XP's IIS och ASP fungerar i IIS.

Jag flyttar den här tråden till IIS-forumet eftersom den handlar mer om IIS än Windows. Där får du mer hjälp med allt som du behöver veta om IIS med misstänker jag.

Okej.... Finns det nån här som kan säga en bra gratis mail-server till xp?

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

vad ska servern klara av? är det bara att skicka mail kan du använda SMTP server som finns med till IIS.

men alltså så ja kan fixa nått@domän.se så måste ja ha en mail server (pop kanske det heter)

men säg nån mail-server...!

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Imail

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Merak och Microsoft Exchange är två inte helt ovanliga varianter.

Mvh,

Har MS ett eget gratis?

aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Nej det har dom inte!
http://www.webattack.com/freeware/server/fwmailserver.shtml
Ett gäng med gratis mailservrar, men som sagt, man får vad man betalar för.
Ftp finns med i IIS:en, MEN tänk på att IIS i XP enbart klarar av att ha 10 samtidiga connections. Den är enbart till för att användas för utveckling. Vill du kunna köra riktigt så får du snällt springa o köpa Win2000 Server :)

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.cf67ef55
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)