webForumDet fria alternativet

Nybörjarfrågor om servrar

Webbservrarur Webbserver

5 svar · 319 visningar · startad av Pudolf

Medlem sedan juli 2000221 inlägg
Frågan#1

Jag hittade inte riktigt någon forumplats som passade, så jag frågar här :h Har ju lite gran med Apache att göra.

Jag hade i alla fall tänkt fixa en egen server att ha min hemsida och kanske lite filer att dela ut. Jag har bara en dator, så jag tänkte köpa en till som endast ska agera server, då undrar jag lite gran hur bra den bör vara, prestandamässigt, för att "klara av" en hemsida och att kanske ftp (hemsidan kanske drar högst 5gb/månad)? Jag kan ju gissa att grafikkortet inte har den största betydelsen :e Men vad är viktigt, något man ska ha extra "kraftigt"? Tänkte köra Linux som OS med Apache som webserver, har hört att det ska vara sparsamt på kraft?

Sen bandbredd, sidan är inte kommersiell och jag ska ju därför kunna använda mitt Bo Stream. Men kommer sidan kunna 'generera' (dålig på termer :)) hur mycket bandbredd som helst? På webhotell brukar det ju finnas en gräns på 1-10gb kanske (beroende på pris förstås..men i baspaketen då). Har det nånting att göra med hur bra servern är?

Det var lite nybörjarfrågar som ni ser :h Skulle vara väldigt tacksam för lite svar/rekommendationer och länkar till guider/artiklar om hur jag får igång och detta, vilka program etc..

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Om jag har förstått dig rätt så vill du sätta upp en egen server och webserver, med Linux som OS?

* Prestanda
Linux ska som server köras i konsolläge, helst. Då behövs det inte mer än en 486:a på 66Mhz+ och en 128 RAM, skulle jag gissa på. En hårddisk som är större än 1GB, åtminstone, behövs också. Sen är det bara att köra igång, i stort sett.

Apache och Linux är ett bra val för en server, det är inga konstigheter att installera och det går sedan snabbt och lätt när klienter kopplar upp sig mot webservern. Ska servern agera fildelningsserver för bara dig, eller ska utomstående kunna komma åt dina filer? I fall nr 1, så räcker det med att skapa konton och sätta rättigheter för att din andra dator ska kunna komma åt filerna. I fall nr 2 så är en FTP väldigt lämplig.

Tackar SPiN!

För det första förstod du det korrekt! Men om det är mycket trafik och många databaskopplingar på hemsidan, vad bör man ha kraftigare då? Mer RAM? Om det börjar bli segt att surfa på hemsidan, kan det då vara dags att förbättra datorn, eller har den inte så mycket med det att göra?

Sen det där med bandbredd, kan server klappa ihop totalt om det blir för mycket trafik?

Angående Linux:
Om jag köper till exempel 'Red Hat'-versionen, står det något om 'konsolläget' och sånt, eller finns det utförligare artiklar på internet?

Tack igen :birp

Ska det vara mycket trafik så skulle jag köpa en Pentium 1 ( Eller 2, beroende på hur mycket pengar du vill lägga ut ) på direkten, det är inte dyrt och du kan ha den ett bra tag. Det som ska tryckas in i så fall är i första hand mer RAM och mer processor, och senare kanske en snabbare HD.

Köp inte ett Red Hat-paket, ladda ner istället. :)
Vid installationen kan du välja om du vill installera en arbetsstation med X, arbetsstation utan X ( Kan fungera som server, alltså ) eller som server.

Det finns massvis av information på nätet om Linux, s.k. HOWTOs kryllar det av.

Oj, snabbt svarat!

Jag ska kika lite mer på Red Hat, laddar man ner den gratis?

Tack igen :)

Japp. Du behöver ingen licens så länge du inte tjänar pengar med RH. http://www.sunet.se > Klicka dig vidare därifrån. :)

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)