webForumDet fria alternativet

Subdomäner

16 svar · 656 visningar · startad av Gein

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Kan man fixa subdomäner utan att behöva registrera något extra?
Jag har https://www.knivby.nu och skulle vilja ha typ http://mhb.knivby.nu att den går till en speciell mapp på webbservern. Är detta något jag ändrar i IIS och isåfall hur gör jag det?

webtomtenMedlem sedan apr. 20003 424 inlägg

du kopplar enkelt din subdomän till serverns ip via din dsn server.
Sen i IIS skapar du en ny webbplats som heter mhb.knivby.nu och pekar den till den mappen du vill ha den i.

Hoppas du fattade

Nej, jag fattade inte ;)
Måste jag in på nunames o fiffla? Dom har hand om min dns.

yepp det måste du.
För du måste skapa en subdomän med namnet mhb

aha. Då är jag mycket osäker på om det går :(

tyvärr kostar det pengar att flytta en .nu domän till andra dns:er. Men jag skulle rekomendera dig till att flytta den till zoneedit.com för där har du full koll på den, samt du kan lägga in hur många subdomäner du vill etc.

Är det svårt och kostsamt för mej att byta till zoneedit?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

det kostar väl $10 har jag för mig när du gör sådana ändringar.

mvh,

det är inte svårt men kolla på nunames vad det kostar. Kommer nämligen inte ihåg priset nu men det rör sig om 100-150 SEK

Det är ju inte farligt alls. Men, jag tittade på zoneedit lite snabbt.. Första intrycket är väldigt .. oseriöst känns det som och i övrigt är jag nöjd med nunames. Så jag vill veta att det funkar bra det jag byter till.
På nunames kör jag InstantDNS vilket kopplar knivby.nu direkt till mitt IP. Jag hoppas det funkar bra på zoneedit oxå?

ja zoneedit funka väldigt bra har det till 2 .nu domäner samt 2 .com domäner

Har aldrig haft några problem

Hur, exakt, går jag till väga om jag vill byta från nunames.nu till zoneedit? Ska jag skicka ett mail till nunames eller? Jag förstår inte riktigt hur det är tänkt.

Hmm, hjälp någon! ;)
Jag kanske börjar fatta lite hur det funkar. Registrerade mej på zoneedit och skrev in min adress knivby.nu. Då tyckte de att jag skulle ta kontakt med dom jag hade adress hos och ändra nameservers. På nunames kan jag välja detta alternativ:

Use my own or my ISP's name servers for knivby.nu
You must provide 2 or more valid Name Servers with their IP Addresses.

Är det så att det räcker för mej att ändra dessa inställningar hos nunames så kan jag sedan administrera från zoneedit?

ja du fyller i zoneedits dns uppgifter där ;)

Jepp, har gjort det. Men nunames tar lite tid på sej :e
Du, hur gör jag sen då? Alltså jag lägger till mhb.knivby.nu i zoneedit och den går till samma IP-adress som www. Men hur skiljer IIS sedan på dessa två?

Jag tänkte bara skriva o säga att jag löst alla problem nu. Jag måste missförstått er lite, för jag står alltså fortfarande kvar hos nunames.nu men har valt att använda egna name-servrar, alltså zoneedits servrar som jag fick när jag registrerade mej där. Så nu kan jag administrera hos zoneedit istället. Är mycket nöjd då ändringar som görs hos dom ändras direkt och så kan jag välja mycket mer också, bland annat oändligt med subdomäner. Allt detta till en kostnad av 0 kr. :e
r) läste någon tidigare tråd här och lyckades alltså även få subdomäner att funka i IIS:en :)

mrhazeMedlem sedan juli 2002252 inlägg

domain-dns.com
helt gratis där, kör med dem själv. enda minus är att dom ligger i USA så det går inte riktigt så snabbt som man skulle vilja. det duger iaf, är ju helt kostnadsfritt.

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)