webForumDet fria alternativet

Koppla doman namn???

Webbservrarur Webbserver

2 svar · 294 visningar · startad av niels

nielsMedlem sedan juli 2000212 inlägg

Jag haller pa med en ny hemsida och har ett par stycken doman namn som jag skulle vilja koppla till siten. Pa kontot som jag fick av foretaget var jag registrerade namnen har jag anget ISPns nameservers. Men hur gor jag sedan?? Var anger jag vilken Ip som anvandaren skall lankas till? Ar det sa att man maste saga till ISPn om vilka domaner man vill anvanda?? (Jag tror att dom tar betalt for det per namn / isf. kan man anvanda nagon annan gratis nameserver?? eller annu battre --> jag har ju en egen dedikerad server hos ISPn, borde jag inte ha en egen nameserver da???

Sitter och drar mig i haret over detta. Skulle vilja ha sa mycket information som finns om detta. Finns det nagon tutorial eller FAQ??

tack pa forhand!

/Niels Bosma

hawkbogMedlem sedan juli 200214 inlägg

Om du angivit din ISPs DNSer måste du antingen använde dem eller ändrä till några andra. Om du väljer att behålla måste du prata med din ISP och berätta vart du vill peka dina domäner.

Om du skall använda någon annan DNS måste du kontakta dem där du registrerade domänerna och ändra där, det brukar inte heller vara gratis.

JediSthlmMedlem sedan apr. 200230 inlägg

Jag skaffade mitt domän namn från Spray. Där de hade lagt till sina DNS servar som primär och sekundär. Eftersom jag vill ha fler pekare än en så bytte jag till https://www.zoneedit.com
Skaffa ett konto där och flytta sedan din nuvarande DNS till zoneedits. Sedan när det är gjort så kan du koppla ditt domän namn till ett IP nummer eller webb adress genom deras site. Man kan även koppla email och annat smått och gott med deras tjänst. Den är gratis och fungerar bra.

249 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
119 ms — hämta statistik (db)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)