Jag har läst många inlägg om iis här på forument och det är många som har problem att se sina sidor via localhost. För mig är det tvärtom, jag kan se mina sidor via localhost utan problem, men när jag ska se sidan via ipnr eller dns så kommer det upp en meddelande-ruta att jag måste ha lösen. Hur får jag bort detta? Det måste väl vara en säkerhetsinställning i iis:en, men jag hittar inte vad jag ska välja. Nån som har haft samma problem, eller iaf vet hur det ska fixas?
Är jag blåst om jag säger att jag vet inte hur man kollar vilken behörighet det finns på mappen? Vart kollar jag det? Kör XP.
Om jag tar egenskaper på mappen. Via h-klick och väljer fliken webbdelning så ser jag på resiger egenskaper att den har läsbehörighet. Om det är det du nu menar?
Hur som helst så har jag gjort en ny mapp där jag har mina webfiler. Måste tilläggas att det var samma problem i wwwroot.
I iis:en har jag kört guiden behörighet där det går att ställa in utan problem vad som ska gälla för mappen. Har där valt säjkerhetsinställnigar via mall och valt Public Web Site.
om du kör NTFS som filsystem ska du klicka med höger musknapp på mappen och välje egenskaper sen går du till fliken säkerhet. Sen lägger du till IUSR_datornman och sätter behörigheten
Nu funkar det som jag vill. Det var lite problem att hitta den där fliken säkerhet, eftersom den inte syntes. Man måste ange nåt mappalternativ tydligen för att den ska synas.
Sen måste man kryssa i nån ruta i iis:en att tillåta windows att använda lösenordet för IUSR_datornamn. Men nu funkar det perfa. Tack för hjälpen.