Jag har en server med W2000 Server, IIS 5 och Active Directory
På en mapp i webservern så har jag basic Authenticated påslagen, denna mapp har även SSL.
Jag har en NT-grupp som ska ha rättighet att köra asp-sidor under denna mapp och givetvis även lite användare i denna grupp.
Nu till problemet.
När jag försöker accessa en asp-sida mha https://server/mapp/fil.asp så får jag upp den vanliga inloggningsrutan (vilket är bra), när jag skriver användare och password så får jag upp rutan igen... man får passwordrutan tre gånger sen får man access denied på filen. Om jag försöker accessa en html-fil på samma sätt (SSL, Basic Authentication, samma mapp, samma rättigheter) så fungerar det utmärkt.
När jag lägger till min användare i gruppen administrators så fungerar det som det ska. asp-sidan visas och allt är frid och fröjd förutom att jag inte vill att gruppen ska ha administrators-rättigheter....
Jag tycker att det känns som om min grupp inte har rättighet att köra asp-filer. Men hur sätter jag det ??
Skapa en användare i NT
lägg till användaren i gruppen som har rättigheter på asp-sidan
testa aspsidan (Basic Authentication, SSL) - fungerar inte
starta om webservern
lägg till användaren i Admininstrators
starta om webservern
testa aspsidan (Basic Authentication, SSL) - fungerar!!
ta bort användaren från Administrators
testa aspsidan (Basic Authentication, SSL) - fungerar!!
starta om webservern
testa aspsidan (Basic Authentication, SSL) - fungerar inte :(
Såna saker är lätt hänt. Jag misstänker att du har haft global.asa någon annanstanns först och kopierat dit den där den ligger nu. Jag har märkt att om man kopierar filer mellan enheter i win2ksrv så kopierar den även rättigheterna men om man flyttar filer så får filerna rättigheterna som gäller i den nya mappen.
Nja på sätt och vis...
siten har tidigare legat på en NT4 med IIS4 och ligger nu på en W2000 server med IIS5.
På NT4 tror jag att per default får "Everyone" rättigheter på wwwroot i W2000 får bara IUSER, System och Administrator rättigheter på wwwroot