webForumDet fria alternativet

Webbserver till Win 3.1

23 svar · 497 visningar · startad av Duva

DuvaMedlem sedan maj 2002858 inlägg

Finns det nån webserver till Windows 3.1?
Fick en bärbar 486 av grannen. Han sa att den bara tog upp plats.
Det var Win 3.1 installerat och det finns ingen cd och att installera Windows 95 från disketter är ju hur kul som helst... :e

yesnoMedlem sedan mars 200214 inlägg

Tror inte att v3.1 hade stöd för Nätverk, måste du inte ha v3.11 för att du ska kunna köra den.

Sen så finns det en massa servrar som inte är stora o kända som du kan köra, du kan enkelt bygga en egen också om du kan C++/Java.

har bara 3.1. Kanske nån som har 3.11 som vill dela med sig?
nej jag kan inte c++ (än). :)

Fler frågor:
Följer det med en webserver med Windows 3.11?
Kan man köra asp?
Uppgraderas det eller måste man installera om hela skiten?
Kan jag köra Windows 98 på en gammal 486?

Jag har även Microsoft Office 4.2 installerat och det kan ju vara ganska svårt att få tag på om man måste formatera...

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

* Det följer inte med någon webserver till 3.11
* Om du kan köra asp beror mycket på vilken webserver du installera, men skulle tro att det kräver en Win32 maskin (win95 eller högre) och inte win32s som fanns som tillägg till 3.11
* Du borde kunna uppgradera 3.11 till win98, om du har tillräckligt med minne och diskutrymme?

Annars kan du alltid installera linux och apache på den, om du har tillräckligt med minne (minst 8MB gärna mera) och diskutrymme?

hur kollar man hur mycket minne man har å sånt i 3.1 då?

tobiassMedlem sedan maj 200254 inlägg

öppna filhanteraren, gå in under hjälp/om filhanteraren. där står ditt minne i kb.

klicka på roten på c (c:\) och läs av storlek på disken samt ledigt utrymme i statusraden.

har den kört länga är det nog idé att köra scandisk på den, win 3.1 brukar ha för vana att tappa bort mycket diskutrymme man kan få tillbaka den vägen

ca 15 meg minne. :e

då är det väl inte lämpligt att köra win98.

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Jag tycker du ska installera Linux och köra en nätinstallation, så kan du arbeta i en relativt normal omgivning även på den maskinen.

vilken dist passar bäst?

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Mandrake, SuSE eller Redhat torde vara enklast om du inte är van vid Linux sedan tidigare.

Kom ihåg att du inte kan köra skrivbordsmiljöerna KDE eller Gnome på den klena datorn, då är det en fönsterhanterare som tex Windowmaker som gäller.

Har RedHat 7.2 på cd. Hade den installerad förut men behövde plats så jag tog bort det.
Windowmaker? Hur installerar man den? Det är väl bara KDE och Gnome som följer med Redhat..
Hade båda installerade. Blev lite grötigt. :)

Du kan ju prova att ge kommandot wmaker (alt. köra locate wmaker) och se vad som händer, den följer med på rätt många distar (däribland RödLuvan 7.3). Annars kan du skippa X över huvud taget, och telnetta/SSH:a till datorn, eftersom man ändå gör allt från kommandoraden :)

Hur som helst, om du inte har WindowMaker men vill ha det kan du kolla på https://www.windowmaker.org (RPM:er finns på ftp://ftp.falsehope.org/pub/WindowMaker/)

Ok. men det går iaf inte för jag har ingen cd i datorn och jag kan inte sätta in en.
Finns det inget OS (förutom Win 3.11) som man kan installera från disketter?

Men du kan ju installera Linux över nätet! De flesta distar går att tanka ner en grunddiskett till, och sedan sköter installationsprogrammet nedladdning och hela konkarongen. Debian är en sådan dist, och den är dessutom töntigt lätt att administrera installationer och sådant med apt-get efteråt.

(Antar att du inte skulle ställa upp en server om du hade modem?)

har inge nätverkskort och inge modem. :(

medialabsMedlem sedan mars 20022 704 inlägg

Men öppna din nya burk och ta ut cd rom enheten och sätt in den i 486:an!!!!

486an går inte att öppna!!!!
Hade den gått att öppna så hade det inte varit nåt problem.

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 524 inlägg

klart det går du har bara fel verktyg.. gå ut i garaget och hämta den stora släggan ;)

hehe. ja så kan man ju oxå göra.

Genererad på 370 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb