webForumDet fria alternativet

Flera domäner, en server...

4 svar · 241 visningar · startad av NETwork

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Hej! Går det att registrera två olika domäner och peka dem till olika webbplatser på samma server med ett ip-nummer? Alltså att domänerna kan pekas direkt på olika kataloger i min webbkatalog, eller om IIS på något sätt kan känna av vilken domän som skrivits in och sedan peka användaren vidare in i i rätt katalog?

Patrik NylinMedlem sedan dec. 1999242 inlägg

Ja, det går det.

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

du ändrar bara "Host Header Name" till t.ex network.net och då kommer den siten användas för network.net sedan kan du skapa en ny site t.ex networkconnectionsab.se och skapar då bara en ny site som svarar på den domainen. "Host Header Name" hittar du på Properties(siten) -> Knappen Advanced

lättare blir det inte :)

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Men detta fungerar alltså (om jag förstått det hela rätt) endast på serverversionerna av windows... inte på XP pro? Jag lyckas nämligen bara skapa en webb (default web site)?

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

fungerar bara om du har Server versionen som kan hantera flera siter. Annars kan du kolla vilken domain som används med server varibeln "HTTP_HOST" och därifrån bygga något script som visar rätt sida eller redirectar till rätt sida för domainen.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.7de19299
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)