Jag har ett domän namn, typ www.domän.com. Rooten för den siten ligger under d:/wwwroot/
Nu har jag lagt en mapp i rooten som heter forum, så det blir d:/wwwroot/forum/
Går det att använda den där mod rewrite för att sedan få servern att skriva ut forum.domän.com. Jag har sett en del site som gör så, typ https://www.raidenftpd.com = forum.raidenftpd.com
Eller är jag helt ute och cyklar och man måste regga ett till domän namn för att få det att fungera?
FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg Det är möjligt att man kan men VirtualHost verkar vara det naturliga valet.
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Om du gör så så måste forum.domän.com peka på din maskin.
Och som FlashX enklast att göra med VirtualHost om du har att forum.domän.com pekar på din maskin.
Jag har kollat på virtual host men verkar inte få till det. Måste jag ha en dns server för att få det att fungera?
JediSthlm
FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg Någon DNS bör ju peka subdomänen till din webbserver.
Oki, jag får ta och fundera lite på hur jag ska göra, trodde det var enkelt att fixa detta.
FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg Det är enkelt. Du har väl en DNS som pekar din domän nu? Lägg till subdomänen forum och i VirtualHost behövs bara några rader.
<VirtualHost ip_nummret>
ServerAdmin webmaster@domän.se
DocumentRoot d:/wwwroot/forum
ServerName forum.domän.se
ErrorLog logs/forum.domän.se-error_log
CustomLog logs/forum.domän.se-access_log combined
</VirtualHost>
Avkommentera raden #NameVirtualHost och lägg till ditt ip.
Jag köpte mitt domän namn av Spray och där kan man bara lägga en pekare. Testar ikväll att byta till Zoneedit's tjänst. Där kan man lägga till fler pekare. Först måste jag flytta min dns från domainnames till zoneedit och det tar väl ett tag, tack för svar iallafall. Jag testar så fort flytten är gjord.
Annars går det väl också att sätte upp en egen dns server, eller är det helt åt skogen? Jag har min webserver på xp och inte w2k. Så det kanske inte är en möjlighet. Hittade denna, kan det vara nått? http://www.jhsoft.com/
FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg Självklart kan man sätta upp en egen DNS. Det finns en del regler kring detta, i vart fall för se-domäner, och det bör finnas dokumenterat på Nic-Se