webForumDet fria alternativet

Lokal laboration

6 svar · 266 visningar · startad av Skarre

SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Jag har alltid kört mina ASP-sidor på min lokala IIS via http://localhost, men aldrig riktigt tänkt på att den är tillgänglig för alla om de skriver in mitt IP-nummer. Jag testade för skojs skull från farsans dator att skriva in http://123.123.12.12 (mitt egentliga IP-nummer) och till min förskräckelse så dök den sajt jag laborerar med upp i browsern. Därför undrar jag nu om jag kan "stänga av" sidan för allmänheten så att endast jag kan komma åt den från min dator. Någon inställning i IIS förmodar jag?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Du kan ställa in så att alla är blockerade utom den/de ip-nummer som du skriver in.
Kolla under fliken Security så tror jag att det ger sig hur du skall göra.

Jag antar att du menar fliken "Directory Security"? Jag testade i alla fall att klicka på "Edit.." under "Anonymous access and authentication control" och sedan avmarkera rutan "Anonymous access", men då stängde jag även av mig själv. Kan du specificera dig lite eller kanske tipsa om en länk?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag har tyvärr ingen IIS där jag är just nu men du är på rätt ställe iaf minns jag. Kolla på alternativet under där du var. Man kan välja och det skall vara att den motar eller släpper in alla som default och sedan kan man lägga till sin egna ip-adress för att få tillträde.

Jag struntade i detta förut, men nu vill jag gärna reda ut detta. Jag kör IIS 5.1 på Windows XP Professional och vill att man endast ska kunna komma åt servern från datorn den körs på (och ett par andra IP-nummer). Inställningarna som SirPeter talar om är väl sannolikt under fliken "Katalogsäkerhet" > "IP-adress och domännamnsrestriktioner". Problemet är att denna knapp är inaktiverad så det är inte ett alternativ.

Finns det något annat sätt att åstadkomma detta på?

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Det enklaste känns dock att sätta rättigheter på det konto som ansluter mot IIS (som du även kan byta ut). Du anger ju bara lösenordet per session, inte per sidvisning.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Bara en kommentar: När jag la upp en server(TWS) för att överföra lite filer, så kollade jag access-loggen, och Googlebot hade varit inne bara en kvart efter att jag hade satt upp servern. Kanske har att göra med att jag laddade ner mha Opera som skickar allt till G, men jag blev impad ändå.

248 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
124 ms — hämta statistik (db)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)