webForumDet fria alternativet

Sätta upp mailserver

15 svar · 1 177 visningar · startad av szisser

szisserMedlem sedan nov. 200163 inlägg

Hur sätter man upp en MAIL server om man kör IIS5?
Vad är MX Host???

Nån som kan förklara bra eller någon med nån länk till en guide?

aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg

IIS:en har ingen inbyggd mailserver, däremot en SMTP server som gör att du kan skicka mail via t ex CDONTS

Om du vill ha en server som kan skicka och ta emot mail dvs POP3 konton eller Imap konton så får du innhandla en separat.
Jag kan rekommendera Merak, https://www.icewarp.com billig och mycket bra, vet att det ska finnas någon gratis mailserver också, men vet inte hur bra dom funkar!

En MX Host:

A MX record is the Mail Exchanger record. This tells the world what your mail server IP address and name is so that you can receive SMTP e-mail.

Du ska helst ha en egen domän för detta, det finns en del tjänster på internet för det. https://www.gandi.net är billiga på domännamn och tillhandahåller olika tjänster för dns:er mm

szisserMedlem sedan nov. 200163 inlägg

okej... jag kör via mydomain.com och har satt så att mx pekar på mail.xxx.net som är min domän. Har även laddat ner trial på det du tipsade om för att testa.

är det nån inställning man skall göra så att iis vet att mail.xxx.net är mailen och sånt..

försöker lixom lära mig allt det här så att man inte känner sig helt körd ifall man satsar på en fet server och en massa program... eller det kostar ju en hel del..

stäng av iis:ens inbyggda smtp eller ändra den till port 26!
Det gör du genom att välja egenskaper för smtp i IIS:en och leta lite så hittar du och lär dig lite samtidigt :e

Merak har smtp inbyggt men då funkar inte CDONTS, men däremot JMAIL och övriga mailkomponenter!

det finns väldigt bra manual på https://www.icewarp.com som visar hur du ska göra för att sätta upp mailservern så att den fungerar bra och är säker från spammare!

är det något specifikt du undrar så fråga här så svarar jag, har arbetat rätt mycket med den, så börjar få rätt bra koll! Den har sina brister men det vägs upp mot alla bra funktioner den har!!!

finns även ett forum på forum.icewarp.com!

daPhilMedlem sedan apr. 2001151 inlägg

Jag rekommenderar MDaemon mkt starkt, otroligt bra, stabil, snabb, kompetent mailserver med både webbmail, SMTP, POP och IMAP. Kolla www.mdaemon.com. Vi har kört den på mitt företag i tre år utan strul en enda gång.

daPhil -> efter att ha jämfört lite priser så måste jag tyvärr säga att MDaemon inte är i närheten av Merak, varken i priser eller i funktionalitet, bara det att man måste köpa en plugin för antivirus mm. Det behövs inte till Merak. Nej, Merak har det mesta man behöver och bra priser. Och IMAP ingår även i Lite versionen.

Innan jag köpte Merak tittade jag runt på ganska många och provade en hel del men tillslut så blev det Merak Standard!
Då kostade den 199$ idag 240$ men det e ändå hyfsat!

För webmail till merak så rekommenderar jag dig att installera PHP och ladda ner webbmailen från http://www.uebimiau.sili.com.br/ grymt bra webbmail!!!

Ska tillägga att om du bara har en domän så kan du köpa Lite versionen för $99 och med webbmail 149$ men spara pengar och använd den webmailen jag rekommenderade!

Den versionen är till för 12 användare och du kan köpa till 10 användare för $29

Priser:
http://www.icewarp.com/Purchase/

Gratis antivirus till datorn OCH MERAK:
http://www.grisoft.com/html/us_index.htm

Röda StenMedlem sedan feb. 2002142 inlägg

varför ha egen mailserver?

Och nu lägger jag mig i *s*

Vad är det för vinst med att ha en egen mailserver?
varför inte låta ISP eller webhotellet sköta den delen?

(förtillfället okunnig)

om man inte har webbhotell utan kör webbserver på sin hemdator!

Ursprungligen av aleborg om man inte har webbhotell utan kör webbserver på sin hemdator!

Ok, det köper jag rätt av.

Men ... jag har "ramlat" över ett flertal små företag (upp till 10 personal) som har egen exchangeserver, och jag fattar inte varför.

Tänkte om jag hade missat nått *s* vilket jag hoppas att jag har, för annars har kollegorna lurat dessa småföretagare att lägga ner en rackans massa pengar på en onödig lösning. Och så kan det väl inte vara *ler blåögt*

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Röda Sten>> En exchangeserver har man delvis för internmail, gemensamma kalendrar, gemensamma kontakter, m.m., m.m.

och vissa företag har även mx adressen pekad till företaget och sköter all mailhantering där

Varför internmail, när man kan köra på externa?

gemensamma kalendrar etc, japp jag ser vinsten! men på de ställen jag har varit så har man inte nyttjat de tjänsterna. (och det har aldrig varit aktuellt)
Man har ENBART haft den till eposten, vilket jag då tycker är en dyr och klumpig lösning. eller?

Ursprungligen av aleborg och vissa företag har även mx adressen pekad till företaget och sköter all mailhantering där

Och vad är en **mx adress**?

A MX record is the Mail Exchanger record. This tells the world what your mail server IP address and name is so that you can receive SMTP e-mail.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Ursprungligen av Röda Sten Varför internmail, när man kan köra på externa?

Exempelvis på mitt jobb så skickar jag info via exchange om tex Internetlinan skall tas ner eller om den är nere så kan man fortfarande sköta kontakten via exchange. Mötesförfrågan kan ske för att boka möten och liknande oavsett om man har linan uppe mot nätet.

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)