webForumDet fria alternativet

MySql

9 svar · 390 visningar · startad av vicktor

vicktorMedlem sedan okt. 200152 inlägg

Hej!
På ett riktigt webhotel får ju varje medlem ett eget lösenord till sin MySql databas men hur löser de det finns det något program där man kan lösa dett med eller går det att lösa dierekt i winMySqladmin?

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Det här skulle passa bättre i MySQL-forumet, men jag litar på att någon ansvarsfull moderator flyttar inlägget så jag svarar ändå, och det med denna länk.

Ok jag har gjort allt det där nu men jag får det ändå inte att fungera felet är att när jag skapar ett användarkonto med namnet tex a och lösen a till databas a så får jag ett felmedelande att lösenordet inte är korrekt när jag ska conecta till databasen.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

För att ge foo med hemligt som lösenord alla rättigheter till databasen bar från maskinen foobar:

GRANT ALL ON bar.* TO foo@foobar IDENTIFIED BY "hemligt";

OBS!
GRANT is implemented in MySQL Version 3.22.11 or later. For earlier MySQL versions, the GRANT statement does nothing.
Har du en äldre måste du "hacka" direkt i tabellerna i mysql databasen.

Får det inte att fungera.

Man ska väl bara lägga in användarna datbasen user och sen ska det väl fungera eller?

Hackar du direkt i mysql tabellerna så måste du ge kommandot "FLUSH PRIVILEGES" för att det skall gälla.

Vart ska jag ge kommandot "FLUSH PRIVILEGES"?????

jag använda detta nu:
GRANT ALL ON bar.* TO foo@foobar IDENTIFIED BY "hemligt";

Den skapa ett nytt användarnman med namnet foo och ett krypeterat lösenord är det lösenordet "hemllig"?
Om ja så fungerar det fortfarande inte.

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Svaret är "ja", men du måste byta ut foobar mot ditt datornamn (localhost borde duga). Du kan även säga att det ska gälla från alla datorer:
GRANT ALL ON bar.* TO foo@"%" IDENTIFIED BY 'ranunkel'
... så kan användaren "foo" logga in med lösenordet "ranunkel" från valfri dator, men det här gör man oftast inte p.g.a. säkerheten. Har du en schysst brandvägg - eller om dina säkerhetskrav inte är särskilt höga - är det förstås lugnt.

Jag testa så här:
GRANT ALL ON bar.* TO foo@localhost IDENTIFIED BY 'ranunkel'

men det fungerar forfarande inte, den skapar användaren i databasen user men det fungerar inte att conecta.

Till vilken databas fungerar detta? Är det till alla databaser eller? Om ja hur gör man för att lösenords skydda en databas så alla databaser har olika lösenord?

Grant kommandot är uppbygd så här:

GRANT rättigheter ON database.tabell TO användare@maskinnamn IDENTIFIED BY password

Så när du skriver följande:

GRANT ALL ON bar.* TO foo@localhost IDENTIFIED BY 'ranunkel'

Kan användare foo "connecta" från localhost med lösenordet ranukel. Användaren har alla (ALL) rättigheter till alla tabeller i databsen bar (bar.*).

Användaren kan inte komma åt någon annan databas än "bar"!

I den katalogen där du har dina databaser finns en logfil, (maskinnamn.err) vad står det i den när du försöker connecta?

Genererad på 379 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb