webForumDet fria alternativet

xp - pws + homeedition

14 svar · 441 visningar · startad av snekkorr

snekkorrMedlem sedan dec. 2000203 inlägg

Ok, sitter med morsans nyinköpta dator där givetvis winXP hamnade på burken, tidigare har jag kört med win98... kan man skaffa någon gratis personlig webserver till XP? hur och vart i så fall? tack på förhand :)

/Emil

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Du skulle ju kunna använda IIS istället......det följer med xp ;)

Nice

ska kolla upp de när jag kommer hem :) är det liknande pws eller?

roadyMedlem sedan jan. 2002473 inlägg

Det hela beror på vilken XP-verision du har med...

Windows XP Homeedition innehåller inte IIS.

HulthMedlem sedan juni 2001272 inlägg

Jag tycker hellre man ska ha Proffesional.. Jag vet inte vad det är för skillnad men detta är fel tråd för det

Du ser vilken version du har när du startar datorn. Har du Proffesional så gör du såhär:
1. Öppna Kontrollpanelen
2. Öppna Administrationsverktyg
3. Öppna Internet Information Services

IIS ser inte likadant ut som PWS men det fungerar nästan på samma sätt. IIS är mycket mer avancerad än vad PWS är men om du håller dig till http://localhost som adress och c:\Inetpub\wwwroot som katalog så fungerar det nog felfritt.

home edition :(

jag har ju homeedition.. går det inte fixa på nått sätt då?

homeedition

jag fick tidigare klart för mig att varken pws lr iis följde med homeedition... måste jag nu installera 98 igen? eller finns det andra allternativ till direktserver?

jag vet inte. Öppna kontrollpanelen, Lägg till ta bort program och ta windows-komponenter..

Finns IIS med i listan där så är det bara att bocka för den och trycka på fortsätt..

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om du hade tittat i en tråd några rader längre ner så hade du hittat denna länk. ;)

http://groups.google.com/groups?hl=en&q=q310090

du kan inte lägga in 98 igen om du har haft xp..

dels så kan du inte gå in i dos och ta format c: eftersom dos inte ens finns i xp. sedan så kör xp filsystemet NTFS och 98 måste ha FAT32.

sedan så är xp mycket bättre än 98:an.. det tycker jag iaf.

PicklezzMedlem sedan jan. 2002414 inlägg

Ursprungligen av Hulth **du kan inte lägga in 98 igen om du har haft xp..

dels så kan du inte gå in i dos och ta format c: eftersom dos inte ens finns i xp. sedan så kör xp filsystemet NTFS och 98 måste ha FAT32.

sedan så är xp mycket bättre än 98:an.. det tycker jag iaf.**

Sedan så vet ju inte du vad du pratar om (Hulth)...Har du några belägg för dit påstående att det inte går lägga in Win98 efter att man haft XP????

Det går ju alldeles utmärkt att göra det om man vill...

WinXP körs på NTFS eller FAT32 om man nu vill det...

Inte mycket rätt i ditt inlägg!!!

Man blir ju trött på alla som postar en massa inlägg med antaganden utan att skriva att det är det.

hade du bara skrivit att du trodde det du skrev så hade ju allt vart annorlunda...

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Det är inga som helst problem att ta bort NTFS partition med t.ex. en bootdiskett med fdsik och sen skapa ny som är FAT32 och installera Win98 på den.

Quid

Quid: Precis det jag menade...
blir så trött på alla som gör antaganden och sen skriver dom här så att andra folk också tror på det viset...

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Okej, då är det klargjort att det fungerar så det finns ingen anledning att fortsätta diskutera huruvida någon tror att det är eller inte är. Det räcker att tala om hur man gör och att det går att göra på ett visst sätt utan att för den skull nervärdera varandra.

/SirPeter
Moderator
webForum

...

vill ju bara påpeka att detta problem finns i var och varannan tråd på detta forumet...

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)