I början av oktober skaffade jag en virtuell server och fram till förra veckan funkade allt bara bra, men nu händer det flera gånger varje dag att jag ser att minnet tar slut.
Jag vet inte vad allt kallas med facktermer, men jag ska försöka beskriva så ni förstår vad jag vill säga. :)
Det är en Apache (Linux RedHat OS) med 128MB RAM och 128 MB swap. Jag har mellan 2500 och 4000 unika besökare/dag (ca 15000 sidvisningar), inga CGI-script som gör av med minne och inga databaser eller annat, ändå tar både RAM- och swap-minnet slut och sidan är som sirap.
Jag loggar in med Telnet för att se vilka processer som körs och inget verkar onormalt. Det enda det är mycket av är "httpd-processer" (eller vad de kallas). Det står "web" så jag förstår att det är besökare på sidan. Man kan ju tänka sig att det helt enkelt är mycket trafik, men...
Detta inträffade t.ex. söndag em.m. då det är som lugnast.
Det funkade ju bra så sent som förra veckan (normalt ca 55MB RAM ledigt under högtrafik) och jag har inte fler besökare nu än då.
Visst ska 128MB RAM räcka gott för en sida som min? Just nu slukar den alltså mer än 256!
Jag ska förstås kontakta Tera-Byte, men det vore skönt att ha något att gå på först. Hoppas nån har nåt tips om var jag ska börja leta efter fel, eller om ni rentav tror att min sida kan göra av med såhär mycket minne.
Ingen som har någon aning? :-) Jag funderar på om det kan vara DoS-attacker? Med tanke på att det funkar bra för det mesta, men då och då (ofta när det rimligtvis borde vara rätt lugnt) går servern ner sig totalt och både RAM- och swap-minnena tar slut.
Fast borde inte dessa attacker synas när jag skriver "top" i Telnet? Allt verkar normalt.
Det logiska vore att kolla loggfilerna, men då de är 3-400MB stora redan efter en vecka är det inte så praktiskt (vi har bara ett gammalt modem)...
Till att börja med: vilken version av Apache använder du? Version 1.3.2 är t.ex. känslig för en speciell typ av DoS som skulle kunna yttra sig på det sätt du beskriver. Rekommenderad version är 1.3.22 så har du inte den - prova med att uppgradera.
Är lite fundersam över dina stora logfiler. Enligt Apaches manual ökar accessloggen med ungefär 1 MB per 10000 frågor, så 400 MB torde innebära i runda tal 4 miljoner träffar på en vecka. Verkar det rimligt (det är ganska mycket)? Det kan ju vara frågan om DoS-attacker annars.
Du borde nog i vilket fall som helst rotera loggarna oftare, så att de blir lite mer hanterbara. Annars är det ju inte mycket att ha. :)
Jag vet inte vilken version av Apache det är (har en virtuell server). Ska kolla det bums.
Förra veckan var accessloggen 350MB och jag hade ca 1.2 miljoner träffar. DoS verkar mer och mer sannolikt ju mer jag undersöker detta. Jag ska kontakta Tera-Byte imorgon och se om de kan ta en titt på loggarna åt mig.
En virtuell server är en kompromiss mellan en dedicerad server och att vara inhyrd på ett vanligt webbhotell. Man har full rootaccess, kan installera program etc. Servern är delad mellan ett fåtal användare, men det är vattentäta skott emellan. Dvs. deras trafik/belastning påverkar inte mig, utan man har sin beskärda del. I mitt fall 2GB hårddisk, 50GB överföring, 128MB RAM för $69/månad.
Jag är helnöjd bortsett från det här problemet med tillfälliga överbelastningar. En VS är ett perfekt mellansteg mellan vanligt webbhotell och en DS och betydligt billigare. Det var mest bandbredden jag ville åt.
Man har samma ansvar som med en egen server, men de hjälper förstås till om det är problem. Jag ville bara veta mer innan jag skriver dit imorgon. :)
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2