Hej!
Måste bara vara säker men visst går det att köra asp på en unix/linux maskin som använder Apache?
Jag har för mig att det skall gå?
Är det någon som e mer säker på sin sak?
/
nordan :h
[Redigerat av nordan den 21 feb 2001]
4 svar · 400 visningar · startad av nordan
Hej!
Måste bara vara säker men visst går det att köra asp på en unix/linux maskin som använder Apache?
Jag har för mig att det skall gå?
Är det någon som e mer säker på sin sak?
/
nordan :h
[Redigerat av nordan den 21 feb 2001]
Ja, det går. Det finns flera olika produkter som låter dig slemma ner fina Apache med läbbig ASP-kod ;)
T.ex så finns Chili!Soft ASP som är en kommersiell produkt och som tydligen stödjer ASP i stort sett helt ut. Det finns även några fria alternativ, bl.a Apache::ASP som dock bara stödjer PerlScript.
Som jag ser det så finns det bara en anledning till varför man vill köra ASP på en *nix-burk och det är vid de tillfällen då man vill porta en befintlig applikation till en stabil server. Om man nyutvecklar system skrivna i ASP på en Unix-burk så borde man tänka om.
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny
[Redigerat av sgtpepper den 21 feb 2001]
Kanske kan man sääga så här?
Går det att göra allt man kan göra i perl som man kan göra i asp?
Det är det som är frågan.
Jag tänker mest på tex global.asa där man kan kolla hur många besökar som är inne samtidigt .
Vad säger ni?
Kan man det eller?
Jag tycker själv att det är både roligare och lättare att programera perl än asp.
Sen har jag fått för mig att det går snabbare med teknik som inte är gjord med asp.
Forsätt att lägga in inlägg och diskutera med mig om detta ämne !!
/
nordan
ASP är snabbare än Perl/CGI. Dock kan man få ordentlig fart om man kör sk. mod_perl, där Perl enkelt uttryckt íntegreras med Apache.
I princip kan man göra allt i Perl som man kan göra i ASP, men man får mycket gratis i ASP, t.ex. sessions, applications etc.. Vill du köra ASP, kör på en Windows-server (även om Chili!Softs ASP funkar bra, liksom Instant ASP). På en UNIX-server finns det bättre lösningar. Perl är bara en variant.
hhmm Jag som tycker att perl är mycket snabbare än ASP.
Jag vill och skall köra perl så länge det går eftersom jag tycker att det är ett mycket trvligt språk att programera i.
/
nordan