webForumDet fria alternativet

Massa tråkiga frågor om server hemma

Webbservrar

9 svar · 526 visningar · startad av carbon.nu

Medlem sedan feb. 2002107 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag har en massa frågor till er server killar här om en server hemma jag har win200pro och jag kommer använda IIS som server

hoppas det e nån som vill svara

jag hyt nu ett webhotel men skulle vilja ha servern hemma.

1. webmail följer med hos webhotllet, hur gör jag när jag ska ha det hemma? är det nåt stort script man måste köpa??

2. subdomäner är rätt gratis och inte allt svårt att lägga upp va???

3. stöd för olika programmerings språk, typ asp osv. är det ett extra program man måste installera??

4. om min bror som bor på ett annat ställe i sverige vill lägga upp saker på min server, då krävs ju FTP, är det engelt att fixa FTP konton och lösenord osv.????

5. om man har telia bredbans som byte ip nummer hela tiden, hur funkar det då med domain namnet som pekar på ett och samma ip nr.???

hmm, fler frågor kommer säkert med tiden, här e några iaf.

jag e inte så haj på det här med servrar så ni kan ju svara på enkel svenska

------------------
Best regards

/arild

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

1. Det ingår i bla Exchange Server (mailserver).
2. Beror på hur du löser fråga 5.
3. ASP kan du köra om du installerar IIS, inget extra behövs.
4. Ja, det ingår FTP-server i IIS.
5. Det finns sidor där man kan registrera sin domän och sköta pekningar mm. Det finns program man kan installera på servern som skickar upp det aktuella IP-nummret till stället domännamnet finns registrerat på och pekningarna sker då automatiskt. Finns bla på http://www.dyndns.org

------------------
"signatur"

[Redigerat av hp den 13 feb 2002]

[Redigerat av hp den 13 feb 2002]

hmm, ok, om jag för som du skre på fråga 5, hur löser man då sub domainer?

Hur många timmar får man sita å krånga innan de funkar??

------------------
Best regards

/arild

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Webserver på W2k Pro är icke att rekommendera, eftersom endast 10 samtidiga anslutningar tillåts.

IIS i W2k Pro finns där för att du ska kunna testa asp-sidor och dylikt innan de läggs upp på en publik server, och inte för att fungera som en sådan.

Mvh,

------------------
webForum har stängt 15-17/2 för uppgradering.

ok

då förstår jag

Vilket server program och op är att rekomendera då??

föresten, en mycket stygg fråga, hack program som man kan hacka sig in i ftp lr hitta lösenord, nån som vet vart man kan hitta det?? hehe

------------------
Best regards

/arild

tänker inte gör nån karriär på det utan vill bara testa på typ mmin egen server bara för att se om det går...hehe

------------------
Best regards

/arild

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om du skall ha IIS och webserver hemma så kolla upp så att du verkligen får ha det för Telia innan du går och köper licensen för win2000-server. Den är ju inte direkt billig menar jag. Men det är iaf den du skall ha om du skall köra en webserver hemma och vill ha IIS.

------------------
Mellan den 15:e och 17:e februari står världen stilla.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

När det gäller säkerheten så kan du börja med att läsa de trådar som finns i forumet Datasäkerhet så får du dels veta vilka patchar du behöver köra och en del om vad du bör använda för firewall för att vara någorlunda säker mot intrång. Hack-program kommer du inte att få nån länk till eller liknande här eftersom det inte hör till wF.

------------------
Mellan den 15:e och 17:e februari står världen stilla.

okej det e så det funkar...

Hur mycket kostar det ungefär att ha en server hemma???

det jag tänkte på med ett hackprogram var å prova om det e enkelt at ta sig in... inget annat...

är det vanligt att man blir attakerad av hackers??? folk pratar om det ofta...men är det braq om man satsar hårt på säkerheten på servern??

------------------
Best regards

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Hur mycket kostar det ungefär att ha en server hemma???

Windows 2000 Server licens... Mja.. löst räknat.. 10.000 plus moms för win2ksrv (OEM) + din hårdvara. :)

det jag tänkte på med ett hackprogram var å prova om det e enkelt at ta sig in... inget annat...

Köp en bok, läs på om IIS:en, ladda ner patchar eller nåt. Det är liksom inte bara att trycka på knappen "Haxxor Ninja Ultra Plus" om man skall hacka en webbserver idag, inte ens en IIS. ;)

är det vanligt att man blir attakerad av hackers???

Det händer väl. Vi har portscanningar och lite alla möjliga konstiga snubbar som knackar på lite då och då. Det är givetvis en svår fråga att svara på eftersom det inte direkt finns några speciella mål för hackers/crackers (förutom de stora siterna, statusen har ju sitt pris).

folk pratar om det ofta...men är det braq om man satsar hårt på säkerheten på servern??

Säkerhet är något som man aldrig kan ha för lite av´och det är det som kommer att ta längst tid av allt när det gäller driften "overall" på en IIS-maskin, det är min erfarenhet av det iallfall.

Lycka till! :)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)