webForumDet fria alternativet

Säkerhet kataloger i xp

Webbservrar

3 svar · 241 visningar · startad av erka

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg
Frågan#1

Jag har precis installerat xp och kan inte ge rätt rättigheter i kataloger med databaser. Så fort jag försöker göra en insert, update eller delete så får jag följande felmeddelande

Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras.

Detta får man ju om man inte har rättigheter att göra dessa saker på filen, katalogen.

i 2000 var det ju bara att högerklicka på filen och sätta att alla ska ha åtkomst till det. Databaserna ligger under wwwroot i en katalog som heter IIS_DB. jag har "mountat" den katalogen som en virtualdirectory i Internet Information Service och satt fullständiga rättigheter på den, men jag får fortfarande samma felmeddelande.

Vad kan jag ha missat ?

tacksam

------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Du kan göra på samma sätt i XP som i 2000 men då måste du först avaktivera "Förenklad fildelning". Det gör du genom att gå till Vertygsmenyn - Mappalternativ och fliken Visning.

------------------
Mellan den 15:e och 17:e februari står världen stilla.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Det fungerar inte annorlunda i XP. Varför har du lagt upp ett virtual directory? Då missar du ju själva anledningen till att lägga databaserna utanför webroten.

Högerklick i utforskaren på mappen ska duga alldeles utmärkt för att sätta tillräckliga rättigheter på mappen.

Kom dock ihåg att du måste stänga av simple filesharing innan du kommer åt säkerhetsinställningarna i högerklicksmenyn i utforskaren.

Mvh,

------------------
webForum har stängt 15-17/2 för uppgradering.

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Tackar, det fungerade :) jag hade lagt den som ett virtual dir eftersom jag inte kom åt den från IIservice annars, tagit bort den nu eftersom jag lyckats ställa in rätt säkerhetsinställningar tack vare er.

------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)