webForumDet fria alternativet

Varför funkar aldrig IIS?????

Webbservrarur Webbserver

8 svar · 258 visningar · startad av Cactuz

CactuzMedlem sedan okt. 2001670 inlägg

hur får man iis o funka över ett nätverk som är ihop kopplat med en dsl-router? Hur får man skiten o funka över nätet sen? O vad är det för fel när man får upp:

Det har uppstått ett problem med den sida du vill besöka, så den kan inte visas.

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Oj, det var inte mycket att gå på. Fungerar det lokalt? Om du startar en webbläsare på samma maskin som du kör IIS och knackar in http://127.0.0.1 ? Har du lagt upp några virtuella siter eller kör du på default-siten? Har du statisk IP-adress på servern eller låter du dsl-routern dela ut det? (Inte så praktiskt om du skall köra server)

------------------
/ J

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Brandvägg?

/T

------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

det ända sättet att komma in på sidan är lokalt på just den här datorn... då använder jag localhost... vad menas med virtuella siter och statisk ip? brandväggen har jag fixat...

felet jag fick upp är fixat nu... allså.. man kan kolla på sidan lokalt på datorn nu

[Redigerat av Cactuz den 14 jan 2002]

ip-adressen är en grupp siffror som tillsammans bildar en adress som kännetecknar just din dator i ett nätverk (exempelvis Internet). Denna adress kan anges "statiskt" på din maskin vilket betyder att du alltid har samma, fasta adress. Motsatsen är att dynamiskt bli tilldelad en varje gång du ansluter mot nätverket. Funktionen kallas dhcp och kan finnas inbyggd i din (a)DSL-router. En statisk ipadress är att föredra eftersom du måste veta vilken adress du skall anropa från andra maskiner för att nå din server. Har du inte angett någon ip-adress för din maskin (nätverksinställningar) har du antagligen en dynamisk. Kolla manualen till din router hur du konfigurera den/din dator för att använda ett statiskt ip.

------------------
/ J

jag har fast ip fast jag har inte fyllt i något i nätverksinställningerna.. jag har telia adsl... annars är det ju bara använda ett program som fixar en annan adress till datorn

[Redigerat av Cactuz den 15 jan 2002]

nu fukar det :)

jag har fast ip fast jag har inte fyllt i något i nätverksinställningerna.. jag har telia adsl...

Då har du med största sannolikhet inte ett fast ip. Dock kan Telias dhcp känna igen din dator (via MAC-adressen på nv-kortet) och låta dig få den adress som du hade förra gången så länge som det är möjligt. I takt med att ADSL-kunderna ökar i ditt område kan det dock bli "trängre" med ip-nummer och du riskerar att få ett nytt IP oftare. Men det finns en mängd dynamiska namnserver-tjänster på nätet som du kan utnyttja dig av. På detta sätt kan du få ett record under deras domän som du kan uppdatera varje gång du byter ip och alltid ha kvar samma namn som upplöses till det ip du har just för stunden.

annars är det ju bara använda ett program som fixar en annan adress till datorn

Du kan "förnya" ditt lån av ip, men du kan dock inte välja ett ip i ett nät som du inte själv administrerar (som internet).

Men det var ju bra att du fick fart på IIS'en i alla fall.

------------------
/ J

jo.. ibland har det hänt att det bytits.. men man kan fixa så man får adressen cactuz.d2g.com typ... just för dem som inte har fast ip

hehe... det skrev du ju ;)

[Redigerat av Cactuz den 15 jan 2002]

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)