dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Hej!
Jag har precis installerat iis men tyvär fungerar inga sidor med asp utan jag kan bara köra html filer. Nån som vet vad det kan bero på?
Inte ens de enklaste asp filer funkar tex <%now%>
------------------
/Dahlgren
"Det finns saker som man måste vara fackman för att inte förstå"
[Redigerat av dahlgren den 02 jan 2002]
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Har du slått på IIS? Går du till http://localhost ?
------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Iss är igång jag har nu även kommit så långt att jag kan titta på enkel sida med lite response.write. Men när jag försöker med mina "riktiga" asp filer så blir det stop. De innehåller både fso och databaskopplingar. Krävs det några speciella inställningar för att det ska funka? tex rättigheter för fso eller liknande?
------------------
/Dahlgren
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Rättigheter, rättigheter, rättigheter... ;)
Öppna utforskaren och sätt rättigheten w på alla de mappar du vill kunna skriva i/till för användaren IUSR_[DATOR_NAMN]. Gå in under fliken Security ( Säkerhet ) under Properties ( Egenskaper ) för mappen, och ändra. Du måste dock ha filsystemet NTFS för att få fram fliken, så det är bara att konvertera om du inte redan har det. :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Då har vi löst problemet, jag har inte ntfs. Om jag konverter vad händer? Kommer det som finns på hårdisken försvinna? Hur blir det när jag vill komma åt filerna från en annan dator i nätverket som inte har ntfs?
------------------
/Dahlgren
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg
Kommer det som finns på hårdisken försvinna?
Nej, om du inte gör något grovt misstag. :)
Hur blir det när jag vill komma åt filerna från en annan dator i nätverket som inte har ntfs?
Hm, den här frågan är jag inte helt 100% på, men det ska ju inte vara några problem har jag för mig?! 99% är jag säker på att det inte spelar någon roll... :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Ok, tack för hjälpen. Då är det bara hålla tummarna att jag inte gör nått grovt misstag.
------------------
/Dahlgren
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Det är inte speciellt lätt att göra misstag vid konvertering av filsystem. Glömde dock säga att om du ska konvertera tillbaks till FAT så måste hårddisken formateras... :r
Men det bör du inte göra om du har en stor hårddisk, eftersom att FAT är ett gammalt filsystem och NTFS är nyare och bättre.
Nu är jag hundra på att du kommer åt datorerna från FAT-burkar också. Är ju inga problem! Det visste jag ju. :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Nu har jag koverterat och fixat så att kontot IUSR_[DATOR_NAMN] har rättigheter i den mappen jag vill köra min hemsida men det fungerar fortfarande inte. är det nån somhar något förslag.
------------------
/Dahlgren
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Felmeddelande?
Kör du brandvägg?
Norton antivirus?
Mvh,
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Extern brandvägg
inget felmedelande bar står och ladda
ja norton antivirus
------------------
/Dahlgren
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Tyvärr, jag hade redan stängt av scriptblocking men det funkar ej. Måste man sätta rättigheter på undermapparna i sidan?
------------------
/Dahlgren
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Står den och tuggar bara på sidor med FSO, eller även på sidor med endast db-koppling?
Har du kollat så Execute är markerat för webbplatsen i IIS-managern?
Mvh,
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg sidor utan fso funkar med db koppling. Ska körningbehörigheten stå på script eller scrip och program? Det verkar var fso som spökar, synd at det finns på alla min sidor.
------------------
/Dahlgren
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jag minns faktiskt inte. Har aldrig haft problemen själv, utan försöker bara hjälpa utefter kunskaper jag snappat upp här på webForum.
Du får testa lite. :)
Och söka lite här på wF.
Jag är slut på idéer just nu, så vi får hoppas att någon springer hit och hjälper dig.
Mvh,
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Tack för hjälpen @nders problemet löste sig när jag startade om iis.
------------------
/Dahlgren
[Redigerat av dahlgren den 06 jan 2002]