webForumDet fria alternativet

Domännamn

Webbservrar

3 svar · 184 visningar · startad av edebro

Medlem sedan aug. 2001261 inlägg
Frågan#1

Tjenare alla kunniga

Jag vet att denna fråga har kommit upp förut, men endå.

Jag är helt lost när det gäller DNS:er och domännamn och sånt.

Låt oss säga att jag beställer ett domännamn från nåt företag som erbjuder sådana tjänster, vad får jag då för information?

Och var skriver man in den?

Sen det här med subdomäner, hur gör man såna. Kan ingen förklara så ni slipper alla vi puckon som inte kan :D

Om det finns nån bra sida som tar upp det här så kan ni ju också ta med det.

All information mottages med öppna armar

Ett snabbt svar skulle också vara bra

------------------
Mikael Edebro
http://divx.edebro.net

jag kan tillägga att jag har sökt här på webforum fast jag hittade inget konkret svar

------------------
Mikael Edebro

Medlem sedan aug. 200136 inlägg

1. Du beställer domän från domänsäljare.com

2. Du får som regel ett inloggningsid/lösenord till en webbaserad kontrollpanel hos domänsäljare.com

3. Säg att du beställer webhostingtjänst hos webhosten.com

4. Du anger då du beställer vilken domän du vill använda ( dvs domännamnet du köpt frpn domänsäljare.com )

5. webhosten.com lägger upp ditt konto samt ditt domännamn i deras DNS

6. Du får dessutom information från webhosten.com vad deras s.k name servers ( DNS ) heret, ngt i stil med ns1.webhosten.com och ns2.webhosten.com

7. Du går till domänsäljare.com och loggar in. Där kan du ange name servers för din domän. Mao så sätter du ns1.webhosten.com och ns2.webhosten.com som nameservers

8. Du väntar ca 1-2 dagar ( den globala Internet DNS databasen uppdateras en gång om dagen - det kan sedan ta lite längre tid ändå )

9. Nu om du skriver in ditt domännamn så kommer du att hamna på dina sidor hos webhosten.com

Subdomäner:
Helt och hållet en sak som webhotellet tillhandahåller ( eller inte ). Det handlar om att ytterligare s.k DNS poster skall läggas upp ( när du registrerade dig fick du tex posten 'www' upplagd ).

Som sagt vissa webhotell stödjer det, andra inte, vissa låter dig via ett webbaserat gränssnitt skapa nya subdomäner ( och dessutom peka ut dom till din interna filstruktur = ett subbibliotek ), vissa tar betalt föt ddet, andra inte.-

------------------
ASPCode.net | ASP/SQL Hosting för utvecklare! |

okej, tack för svaret

Jag kanske var lite diffus i min frågeställning. Det jag menade var hur JAG gör om jag vill konfigurera ett domännamn på min dator(server)

Inget webbhotell är det fråga om altså.

Och sen angående DNS servrar. Jag har förstått att inte vilken vanlig svensson som helst kan sätta upp en sån, men vad är det egentligen för kriterier för att sätta upp en sån?

Altså jag ska göra detta i rent utbildningssyfte, för webbhotell har jag redan men vill gärna testa lite själv.

Jag skulle vara tacksam för lite dirigeringar till artiklar på internet.

------------------
Mikael Edebro

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)