webForumDet fria alternativet

Rättigheter på mapp

Webbservrar

12 svar · 355 visningar · startad av Chavez

Medlem sedan maj 20001 953 inlägg
Frågan#1

Hej

När jag skall köra ett upload skript får jag detta felmeddelandet:

Warning: Unable to create 'E:\wwwroot\resmixen\dagbok\bilder\fotografier\8.gif': Permission denied in sidor/medlem/laddauppbild.inc on line 33

Antar att mappen inte har rätt rättigheter? Eller är det en inställning i IIS? Hur som helst, hur ställer man de rätta rättigheterna? Delade ut mappen som det ligger i och gav fulla "permissions" där, men det hjälpte inte.

Tacksam för hjälp!

------------------
<A HREF="mailto:chavez@post.netlink.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020

Sveriges PHP-portal nr 1!

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Nope, du behöver inte dela ut mappen. Högerklicka istället på den i Utforskaren, välj Egenskaper och klicka på fliken Säkerhet. Där ska du lägga till användaren IUSR_[DITT_DATORNAMN] med rättigheterna r och w. :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --

Hade bara för mig att jag delade ut den förra gången som jag fick det att funka :)

Hmmm .. ingen "Security" där inte. "Sharing" och "Web sharing", antar att det är "Web sharing" som skall ställas där eftersom det står "Internet information services" längst upp. Har också lagt ditt min användare, everyone och administrator där. Men det funkar fortfarande inte. Får samma fel!

------------------

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Anledningen till att du inte har fliken Security är att du troligtvis har instellerat ditt system på FAT istället för NTFS. Om du konverterar disken till NTFS så får du Security-fliken.

------------------
En kompromiss är konsten att dela en kaka på ett sånt sätt att var och en tror att han har fått den största biten.

Hmm .. är ganska så säker på att jag installerade med NTFS. Men för att bli helt säker, hur kollar man upp det? :)

------------------

Högerklicka C: och välj Properties.

------------------
En kompromiss är konsten att dela en kaka på ett sånt sätt att var och en tror att han har fått den största biten.

Som jag trodde: NTFS.

------------------

Om du har NTFS på disken så skall du ha fliken Security om du högerklickar på en mapp och väljer Properties. Annars är det nåt väldigt konstigt. För det är väl win2000 du har va?

------------------

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Har du XP är det möjligt att det är nåt annat, men under både W2K och WNT som IIS kan köras på finns fliken Säkerhet om du har NTFS.

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --

Får skylla på SirPeter :)

C är NTFS men E (som detta körs på) är FAT 32. Hur gör jag då?

Jag kan ju flytta över allt till C, men det vill jag inte :)

------------------

Jag tog för givet att du körde det på C men det var tydligen fel. ;)
Konvertera E om du vill ha NTFS på den så att du kan få säkerhetsfliken. Tänk på att om du kör win98 eller ME på dator så kan du inte komma åt de diskar som har NTFS.
För att konvertera så skrver du:
CONVERT E: /FS:NTFS
i ett kommandotolksfönster.

------------------

[Redigerat av SirPeter den 30 dec 2001]

Medlem sedan juli 2002423 inlägg

eller så gör du så att du går in i Mappalternativ förm appen, under visning finns något som är förmarkerat längst upp som heter "Visa förenklad fildelning" om du har den i kryssad, kryssa bort den så får du fram Säkerhetsfliken

Medlem sedan juli 2002423 inlägg

hehe oops detta var ju ett ganska gammalt inlägg, sorry ;)

293 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)