webForumDet fria alternativet

403.9 igen!

14 svar · 263 visningar · startad av Skarre

SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Jag kommer ihåg att jag frågat om detta förut, men jag hittar inte det inlägget när jag söker.

Jag undrar vad jag gör för fel eftersom jag hela tiden får följande meddelande från servern:

HTTP 403.9 - Access Forbidden: Too many users are connected
Internet Information Services

Jag sitter bara och labbar med lite ASP-kod och det har jag gjort många gånger tidigare utan att få detta fel. Är det något speciellt i koden (jag använder inga sessions och stänger mina recordset) som kan få IIS att skapa en ny connection? Kan detta undvikas? Och slutligen, måste jag starta om datorn varje gång detta händer? Jag har testat att starta om IIS:en men det hjälper inte.

Det är hyffsat irriterande att inte kunna arbeta utan att starta om datorn titt som tätt. Man tycker inte att det borde vara några problem när man kör IIS lokalt.

// Skarre

[Redigerat av Skarre den 13 dec 2001]

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Stänger du alla connections?

------------------
Jag är skum

[Redigerat av OveRRidE den 13 dec 2001]

hopparnMedlem sedan nov. 20011 551 inlägg

Läste här någonstand att det var ett max antal anslutningar på iis:en då man körde någon w2k version... kan det vara det?

------------------
Rammstein rules - Du riechst so gut

Jepp, man tillåts endast 10 connections med Windows 2000, men oftast kan jag sitta och laborera i oändlighet utan att detta fel inträffar så jag misstänker att det är någonting i koden, men i den kod jag labbar med stänger jag alla recordset och connections och använder inga sessions. Märkligt.

------------------
// Skarre

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Har du kört alla patchar så att du inte har fått in nåt skräp i iis'en, som tex. nimda, sircam, code red osv?

hopparn>> Det är i pro-versionen som det finns den spärren.

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

T_CodezMedlem sedan juli 2001458 inlägg

Kanske detta kan hjälpa...

Öppna ISS:en

Markera: "Default Web Site"

Högerklicka: Och välj "Properties"

I Fliken "Web Site" Finns ett område som kallas "Connections".

Där hittar du hur många "samtidiga" användare du har inställt. Default är 10 stycken (och max i w2k, hårdkodat av någon anledning som ingen vet varför x( ).

Om du kör något annat os kan du välja "unlimited" t ex. Eller "Limited" och själv mata in antal samtidiga användare du vill tillåta.

Men annars är mitt tips om du nu kör w2k att du begränsar "Timeout" till något lägre än "Default 900 Sekunder (15 minuter)" till något du tror skulla passa. T.ex om en avändare är inaktiv mer än 180 sekunder (3 minuter) så stängs "Connection" för den användaren.

Kan tänka mig att du fått meddelandet under ganska så intensiva testkörningar. Eller? :-)

mvh / TT

Ps. Du kan säkert redan allt det här. Men jag tänkte utifall att...

------------------
There is no Tomorrow...

[Redigerat av T_Codez den 13 dec 2001]

T_CodezMedlem sedan juli 2001458 inlägg

Oops... En liten rättelse bara.

Det har inte med os:et att göra. Det är den senaste iis:en som står för begränsningarna...

Den är hårdkodad på 10 för det är vad den är licencierad till.

Du kan dock ändra (men givetvis inte utan att licenciera dig till en högre connections siffra). Du ändrar genom att i "Kontrolpanelen" gå in i "Administrative Tools". Dbl-klicka på "Computer Management". Dbl-klicka på "Services and Applications" - "Internet Information Services". Markera "Default Web Site" och högerklicka. Gå in i "Properties" och gör samma sak som förra gången. Med den skillnaden att nu får du en varning om licensen. Sen matar du bara in så många Connections du har licens till.

Ja... Och klickar du på "Apply" eller "ok".

Sen är'e klart sörr'u.

Angående licenser så är det microsoft som du får vändar'e till.

C Ya :-)

------------------
There is no Tomorrow...

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Det ska inte behövas någon patch. Du måste stänga connection, och sedan måste du se till att du inte startar för många nya webbläsarsessioner.

Kolla följande:
+ stänger du connection'en på samma sida?
+ har connectionvariabeln verkligen samma namn? (så du stänger rätt)

Hjälper det inte att starta om IIS (vilket borde räcka) så verkar det som databasen och/eller dess drivrutiner spökar. Detta kan inträffa om man uppgraderar/testar en nyare version av IE.
Prova att uppdatera MDAC (www.microsoft.com/data)

Annars, standardsvaret www.iisfaq.com

/T

------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

Jag använder bara en instans av IE till den sidan jag labbar med, men sedan surfar jag ofta ut med nya instanser av IE till diverse ASP-sidor etc. Kan det kanske ha någonting med "connection timeout" att göra? Den stod på 500 sekunder och det borde väl betyda att om jag surfar i 8,3 minuter så startar en ny connection när jag återvänder och laddar om labb-sidan. Jag testade i alla fall att höja connection timout till en timme.

------------------
// Skarre

Det fungerade inte. Jag ska kolla det där med MDAC:en. Jag kör XP om det är relevant.

------------------
// Skarre

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

hårdkodat av någon anledning som ingen vet varför

För det första är inte windows 2000 professional ett serveroperativ, vilket gör det tämligen onödigt att ha mer än 10 simultana kopplingar mot servern. För det andra har det med licensiering att göra.

Jag kör XP om det är relevant.

*hrm* Jag känner faktiskt igen det där med IIS:en 5.1, fler som klagat över det. Men det kan ju fortfarande vara din kod, som sagt.

red.) jag måste lära mig läsa inläggen. :e

------------------
Jag är skum

[Redigerat av OveRRidE den 13 dec 2001]

PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg

Jag kör XP om det är relevant.

vilket inte är ett server os utan ett klient os och då är antalet connections till webservern 10.
Men, om du får upp detta fel har det med att du inte stänger dina recordsets och connections på rätt sätt

'## -- clean up --
Set objRS = Nothing
objConn.Close
Set objConn = Nothing

Ska finnas på varje sida direkt efter att man inte behöver recordsetet eller connection objectet längre.
Du måste ju naturligtvis ändra namnen på dessa object så att de får namnen på dina object.

cya,
PatrikB

------------------
'## -- second place is the first looser -- ##'

[Redigerat av PatrikB den 13 dec 2001]

Som sagt, jag har kollat att jag stänger min connection och alla recordset och jag använder inga sessions på sidan.

------------------
// Skarre

Nu sitter jag med windows 2000 och får exakt samma fel, men nu kan jag helt utesluta kodfel då jag sitter och experimenterar med en ren html-sida. Är det så korkat att det skapas en ny connection när man laddar om sidan? Hur ska man kunna utveckla på det här sättet? Som det är nu måste jag starta om hela IIS:en ungefär var 20:e minut.

------------------
// Skarre

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Ja något fel gör du... för det ska funka helt ok så länge du inte öppnar en massa nya webbläsare.
Vad menar du med en ren html sida?, är det inga andra asp sidor, inte ens en global.asa?
Är du säker på att din webbläsare accepterar cookies?

/T

------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)