ArneMedlem sedan maj 2000267 inlägg
Jag håller på att sätta upp en webbserver, men misstänker att firman har snålat vad det gäller prestanda på datorn.
Vad bör du ha (minne, processor, hårdisk) om du kör webbserver med ca 20 användardomäner, SQL server och E-post server i samma burk. Inte microsoft minimikrav utan för att webbservern ska gå felfritt.
VideMedlem sedan dec. 19996 094 inlägg
Minne, minne och minne ;)
------------------
Doesn't 'expecting the unexpected' make the unexpected expected?
webeye.nu
VideMedlem sedan dec. 19996 094 inlägg
Det skulle jag nog säga vara minimigränsen. Jag har 256 på min server, och jag skall nog trycka in en till 256:a, för att känna att det inte går trögt i vissa extrema tillfällen... :)
------------------
Doesn't 'expecting the unexpected' make the unexpected expected?
webeye.nu
ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg
SCSI Disk är ett oavvisligt krav för en server i kommersiellt bruk.
------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"
Processor är det ingen som nämner, är det OK med en Intel Pentium 3 på 400 MHz?
Jag kommer att lägga upp ett medlemsregister på ca 10 000 medlemmar på SQL servern vilket kommer att köras emot. Jag trodde att SQL servern krävde lite åka med?
cascaMedlem sedan feb. 20003 262 inlägg
Lite mer megahertz vore väl inte helt fel.. och en massa minne.
------------------
Nu undrar du kanske varför jag skrev sådär..
jispirMedlem sedan maj 2001547 inlägg
för att få ut den bästa prestandan så ska du helst köra en separat SQl-server då SQL:n kräver väldigt mycket.
256mb låter väldigt lite för en mail, sql och webbserver.
Så här hade min minimum server sett ut om jag skulle kört den servern som ni har
1.5GB ram
Intel pentium 3 950 mhz
2*80GB SCSI DISK
detta är bara vad jag hade haft som minimum krav.
Även en mail server kan kräva väldigt mycket men det beror helt och hållet på hur mycket trafik du ska ha.
------------------
Livet är som en tärning. Det bästa man kan få är sex :e
stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg
Nja, något riktigt fart monster kanske du inte behöver i MHz men mycket minne är ett måste, och som sagt hur mycket belastning kommer servern att ha...?
kör 1000 Tans/Sec på en Xeon 550Mhz och 512MB ram, MS SQL server 7 men då är det en _ren_ sql server...
------------------
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"
OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg
SQL:en drar nog en jävla massa minne kan jag tänka mig..
Skall den vara domänkontrollant också eller?
Vi kör en W2k server serverburk här på jobbet som är webbserver åt ca fem kommersiella hemsidor + vår egen och med vårt eget intranät, som dessutom är domänkontrollant och har en FTP:server uppe och snurrar. (Nej, nej inte IIS FTP.. :e) Vi har valt att lägga vår mailserver på en annan (dedikerad) linuxmaskin. Den maskinen sliter dryga 200 MB konstant, cpun är nånstans runt 900, med SCSI-diskar. Som sagt ovan; Minne, minne och minne. ;)
Mitt råd är att inte lägga alla äpplen i samma korg.
------------------
Jag är skum
[Redigerat av OveRRidE den 06 nov 2001]
[Redigerat av OveRRidE den 06 nov 2001]
hopparnMedlem sedan nov. 20011 043 inlägg
Jag tycker det låter som lite overkill med jispir:s bestyckning, fast det kanske ör för att allt skall snurra på samma burk?
Vi har en PII 450 (dubbelproppad) som webserver till våra webbar (ca 15 st varav 3 tunga), hon har 320 mb ram
sql:en är en Ppro 200 (dubbelproppad) med 780Mb ram. på henne ligger det ett 20 tal databaser och ca ett hundratal tabeller under de flesta, detta räcker även för replikeringar och speglingar (dock ej live) vid tillfällen. Det har varit ett tårögt trixande med index och vyer för att få henne att snurra men det GÅR :)
Nu känns min park lite liten då vi expanderar väldigt fort på vissa webbaserade tjänster, men tills pengarna kommer loss så snurrar det på bra
* som tillägg kan sägas att vi har ca 500 000 artiklar i olika tabeller, som är länkade på en uppsjö olika vis via olika grupperingar etc. våra 3 största abonnemangskunder gjorde mellan 010930 och 011115 i ordning 22342, 19017, 16001 anrop och sökningar på sina respektive areor.
------------------
Patrick Svensson
patrick.svensson@pstmultimedia.com
www.pstmultimedia.com
www.sisforlag.se
www.sis.se