psMedlem sedan juni 2000807 inlägg
Jag ska köra MS SQL Server, php, asp, python, perl på en webbserver.
Men jag är inte helt hundra på vilken av Apache och IIS:en jag ska välja.
IIS problem:
Ett problem är att php.exe kraschar hela tiden när jag testar lite kod (använder bla funktionerna exec, system), och det är ju inte speciellt bra att man kan krascha ett program som ploppar upp en ruta som man måste klicka bort. Jag kör _inte_ ISAPI.
Eller detta händer kanske lika lätt under Apache?
På en seriös server, hur vanligt är det att man kör Apache under Windows då?
------------------
ps » Email » URL
[Redigerat av ps den 14 nov 2001]
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 546 inlägg
Jag har en testdator med PHP installerat, och den går som tåget. Tyvärr är PHP lite buggigt i sig, minnesstrul mm. så man får kolla deras uppdateringar ganska ofta.
jag rekommenderar ISAP dll filen, före cgi filen. Den finns ju med i samma nerladdningsfil.
Om jag skulle sätta upp en egen högpresterande site, skulle jag kunna tänka mig W2K, PHP och MS-SQL.
Fast kör man ren IIS/MS-SQL och ASP så behöver man inte bekymra sig för ytterligare installerad programvara.
Gör databasen så pass bra att du kan switcha mellan ASP/PHP i fall andan faller in...
red:
IIS'en är mycket enklare att laborera med när man ska lägga in och testa andra skriptspråk osv. Tack vare windowsgränssnittet kan nästan vem som helst fixa till nya scriptspråk.
I Apachen krävs att man ändrar i några textfiler, detta tar lite mer tid, och är inte fullt så enkelt.
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
[Redigerat av Toonster den 15 nov 2001]
Vad jag har läst så ska ISAPI vara mindre stabilt än CGI varianten än så länge.. CGI är iofs lite långsammare men det kommer iaf före den lilla prestandaökningen.
Har fått fler fel..
"Error 1053" det är IIS:en som strular. Det sjuka är ju att jag inte kan varken stoppa eller starta om servern.
på microsofts hemsida står det att det ska lösa sig med senaste service packet. Nja stämmer inte riktigt.. jag hade installerat SP2 + diverse andra patcher innan felet uppstod.
*argh*
Blir nog Apachen ändå.. 1.3 nu och förhoppningsvis 2.xx om ett tag..
Verkar som ver 2 kommer att bli riktigt bra.
/r
När jag startar om datorn står detta i event loggen:
"The World Wide Web Publishing Service service hung on starting"
------------------
ps » Email » URL
[Redigerat av ps den 17 nov 2001]
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 546 inlägg
Hat inga som helst problem med ISAPI modulen. Som sagt det är den snabbaste varianten, och tar minst systemresurser.
Att IIS vägrar starta/starta om kan bero på annan programvara typ brandvägg.
Kan du Apache på dina fem fingrar så kan du väl köra det. Men om du tycker det är krångligt så är IIS bättre både prestandamässigt och hanteringsmässigt. Hur säkert det är är upp till dig och konfigurationen.
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
Ska göra ett nytt försök med IIS:en senare, när jag inte har en massa 3:e parts program installerade.
Inte helt omöjligt att det är det som strular..
------------------
ps » Email » URL