Hej, jag har ett fast IPnr via Bonet och jag har en lite hemsida med hjälp av IIS som medföljer XP-Pro.
Nu har jag skaffat mig ett trådlöst nätverk till min bärbara dator och då även en gateway med inbyggd brandvägg som delar ut IPnr.
Efter det kan jag inte nå min hemsida, hur ska jag göra?, eller går det inte så länge som jag har gatewayen?
------------------
Sprit löser inga problem, men det gör inte mjölk heller...
agerar den brärbara som webb-server?
------------------
"Where monkeys and nutty proffesors live. That's where i live"
Nej, den bärbara använder jag bara ibland, men både den bärbara och stationära (som agerar "webserver") anluter till internet via gatewayen.
Jag är inte så bra på nätverk, men jag antar att om man försöker surfa till min hemsida, så kommer man bara till gatewayen, och den vet inte vart besökaren ska skickas vidare eftersom den skapar dynamiska IPnr typ 192.168.1.XX
Så åter igen, går det att ha min stationära som "webserver"?
------------------
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg Ja, det borde gå.
Vad är det för gateway?
Det bör gå att tala om för den att skicka inkommande trafik på port 80 till din stationära dator.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Ja, det borde gå.
Inte borde. Det går.
------------------
Jag är skum
Gatewayen är en "3Com HomeConnect, Home Wireless System". Jag har inte hittat nägot i setup som gör att jag kan ställa in så att trafiken går till port 80 till min stationära burk.
Product information link: http://knowledgebase.3com.com/
------------------
DenkanMedlem sedan juni 2002256 inlägg har samma problem som du...
det ska gå (tycker jag) om man gör följande:
* Går in på "egenskaper" på nätverket (där dina olika anslutningar visas)
* väljer "egenskaper" på anslutningen till gateway:n
* Klicka på "Inställningar"
nu visas de olika portarna och vem i nätverkat som är värd för vilken port...
Längst ner står "Webbserver" (port 80). Antagligen så står alla nätverkets datornamn i rutan för "Namn lr IP" (värd).
Ta bort dem och skriv in namnet eller IP:t på datorn med webbservern på. Rekommenderar namnet, eftersom XP's "inbyggda" DHCP har tendensen att byta ip när den känner för det...
klicka ut dig på alla "OK" knappar och testa...
kanske ska tillägga ännu en gång att det inte funkar för mig tyvärr... får damp här hemma, men det är iaf med hjälp av portarna man kanb röra sig i nätverket då man servar...
snajgelMedlem sedan juni 2001845 inlägg tycker det vore konstigt om det inte fanns en inställning på routern som skickar trafiken till port 80 vidare till en viss specad 192.168.x.x-adress..
Kolla manualen.