Hur gör jag för att t.ex. mp3-filer skall laddas hem istället för öppnas när "Directory browsing"-inställningen är aktiverad i IIS? Zipfiler öppnas ju exempelvis inte...
// Mattias
5 svar · 203 visningar · startad av Mattias
Hur gör jag för att t.ex. mp3-filer skall laddas hem istället för öppnas när "Directory browsing"-inställningen är aktiverad i IIS? Zipfiler öppnas ju exempelvis inte...
// Mattias
Hurvida en filtyp skall öppnas eller sparas på disk är en inställning på klientsidan (i.e. webbläsaren), och har ingenting med Directory Browsing att göra. Däremot kan du ställa in olika mime-typer som skall presenteras i http-headern för olika filtyper när filen i fråga skall skickas till användaren, men det är en helt annan inställning och har inte heller något med directory browsing att göra.
------------------
/ J
Ok, låter emellertid lite konstigt eftersom MP3-filer alltid laddas hem när jag klickar på en länk som innehåller en sådan. Vilket de alltså inte gör på min sida där jag använder Directory Browsing.
// Mattias
Mmm... Det låter som IIS'en av någon anledning använder en annan uppsättning mime-typer när du aktiverar directory-browsing. Du har inte gjort några andra inställningar i samband med detta? Annars låter det ju mer som en bug... Har du installerat någon sen service-pack?
------------------
/ J
Njäe, har inte gjort några "avancerade" inställningar vad gäller MIME-typer o sånt. Ang service-pack så installerar jag alltid de nyaste "direkt" när de kommit ut.
------------------
// Mattias
Ok, tyvärr har jag inte möjlighet att testa detta eftersom jag fortfarande har semester och inte tillgång till min server med mindre än att åka till jobbet, men jag kan inte säga att jag råkat ut för fenomenet tidigare.
Kanske någon annan har...?
------------------
/ J