webForumDet fria alternativet

2st servrar

4 svar · 213 visningar · startad av inge

ingeMedlem sedan sep. 2000498 inlägg

Hej!
om jag har 2 st servrar en web och en backup hur gör jag så att om den första servern går ner då vill jag att server 2 ta över hur fixar jag det?
Tack på förhand

------------------
inge

roxpaceMedlem sedan juli 200181 inlägg

Mycket enkelt, du sätter upp DNS inställningarna enligt följande.

Som primär DNS (namnserver) sätter du din första maskin och som sekundär (namnserver) sätter du din andra maskin. På så vis kommer båda att våra nåbara oavsett om den ena försvinner från nätet.

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Ja, det är så DNS'er fungerar, men det
hjälper inte långt när du kör andra tjänster som t.ex. en webserver. Lösningen på detta kallas Load Balance och kan inte bara fördela belastningen på dina servrar utan även fungera som redundans vid fel (om en server går ner). Det kan hända att MS Load Balancing Service finns med i Resource Kit'en, men den går även att ladda ner. Microsofts sidan är den ett rent mörker att hitta på.

------------------
/ J

BenderMedlem sedan jan. 2001271 inlägg

Ett primitivt sätt att få load balancing och viss backup, är att man lägger in flera ip-adresser för ett visst dns-namn, exempelvis www.foretaget.com. Då kommer användarna att ansluta till ett slumpvist valt ip-nummer.

Går en av maskinerna ner, så blir det bara fel ibland när användarna ansluter. Trycker de på refresh kan de komma till maskinen som fortfarande är uppe.

Inte en perfekt lösning, men relativt enkel.

------------------
Andreas Nordenmark

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Sök på "load balancing" eller "round robin".

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)