När John som sitter två meter ifrån mig försöker surfa in på min dator där jag använder en VB-kompontent så får han meddelandet:
Server object, ASP 0178 (0x80070005)
The call to Server.CreateObject failed while checking permissions. Access is denied to this object.
/lrf/admin/default.asp, line 14
Den sidan körs i playläge. Men när han går in på en annan sida där jag har skapat en dll så går det finfint.
Men saken är att det tidigare innan jag blåste datorn så funkade det kanon.
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Har John rättighet att komma åt den filen då? Enligt felmeddelandet verkar han inte ha det iaf såvitt jag kan se.
Kan kanske bero på att VB-filerna ligger i en annan mapp. Får väl prova lite och återkomma.
------------------
/Erik
Men John har rättigheter till mappen VB..
------------------
/Erik
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Ligger allt i den mappen eller?
Jo. Men det tycker jag inte borde spela någon roll.
Kanske ska man ställa in något i Visual Basic..?
------------------
/Erik
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Jag tolkar felmesset som att han inte har rättighet till den filen iaf. Har han det?
Han har rättigheter till default.asp. Det är ju VB komponenten han inte har rättigheter till.
------------------
/Erik
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Om du har haft detta fungerande innan omtankning av datorn och det ser exakt likadant ut så får du nog sätta dig och gå igenom rättigheterna steg för steg misstänker jag. Du skall ju inte behöva ändra på nåt om det har funkat förut menar jag. ;)
BenderMedlem sedan jan. 2001271 inlägg Vad gör rad 14? Som jag ser det verkar felet ligga där.
------------------
Andreas Nordenmark
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Nej, felet är att den anonyma IIS-användaren inte har rätt att skapa objektet. Det går att lösa bl.a. genom att ändra vilken användare som är anonymous i IIS:en. Kolla på MSDN, där finns flera varianter
Har suttit där och hållt på en massa. Nu såg jag felet. Jag använde inloghgningen på min maskin istället för nätverket. Jag hade alltså "erik/erik" + lösenord istället för "incordia/erik" + lösenord.
Irriterande!
------------------
/Erik
[Redigerat av Erik Juhlin den 31 jul 2001]