Hello, nu är det så att jag har bredband, och då har jag tilldelats 2 st DNSer som skrevs in i TCP/IP protocollet, nu undrar jag när man registrerar domäner så skall man ange DNS till servern, och jag ska juh ha min egen server som står hemma här..
skall jag ange mina 2 DNS som jag fått från bredbandbolaget som jag har lr?
------------------
/Me är Cannabis_Tomten som delar ut Cannabis till snälla barn..
Har du fast IP så kan du göra det, annars är det ganska dumt för då kommer det inte att stämma efter ett tag då du har ett annat IP. Vilken isp har du?
Ja det tycker jag låter som en bra idé, då får du förhoppningsvis klara besked på exakt vilka dns'er du skall lämna när du reggar din domän med. Bättre att kolla en gång för mycket än att stå där sedan och behöva rikta om den till nåt ställe där du inte vill ha den.
skall jag ange mina 2 DNS som jag fått från bredbandbolaget som jag har lr?
Nej.
Låt säga att du registrerar domänet hejsan.com samt att ditt BoNet-IP är 194.236.91.100.
Det du behöver är tillgång till en DNS-server där du kan koppla domännamnet hejsan.com till ip-numret 194.236.91.100.
En sådan koppling sker inte automatiskt, visst skulle du teoretiskt kunna använda BoNets DNS-servrar, men då skulle du först vara tvungen att ringa någon hos BoNet och säga: "Tjenare Nisse, är du schysst och lägger upp ett DNS-record för mitt nya sköna domännamn?". Detta kommer dom dock att avböja eftersom dom inte är intresserade av sånt om du inte pröjsar pengar.
De DNS-servrar som angivits i ditt avtal är de servrar som t.ex din webbläsare ansluter emot när du skriver in ett domännamn för att ta reda på det IP-nummer som motsvarar namnet (engelska: resolving).
Det du behöver är två DNS-servrar som agerar huvud-DNS för ditt domän, dvs. det är i dessa DNSer som ditt domän specificeras för att sedan replikeras ut till alla andra DNSer över hela världen.
Nu är jag lite trött så du kanske inte blir så klokare av min förklaring, men kortfattat så kan man säga att: Nej, du kan inte använda BoNets DNS-servrar men det finns andra alternativ:
1. Vissa registrars tillhandahåller DNS-servrar när man reggar ett domän hos dom (t.ex Enom.com samt Register.com).
2. Det finns gratis DNS-servrar att utnyttja, bl.a www.zoneedit.com (enkel) och www.granitecanyon (svår).
------------------ "To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch
131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.55e59744