webForumDet fria alternativet

Kolla användare efter NTFS-authenticering

Webbservrarur Webbserver

3 svar · 367 visningar · startad av CokeLight

CokeLightMedlem sedan juni 2000504 inlägg

Hej allihopa,

Om man tar bort anonymous access i IIS:n för att få upp en sån där login ruta som verifierar användare baserat på konton som finns i NT-domänen, hur kan man sen kolla VEM som loggade in...?

Exempel; kör man "vanlig" inloggning så kan man ju t.ex köra request.form("UserName").. men hur gör man motsvarande här...? Finns nåt API som kollar registret eller nån loggfil eller nåt...?

Blir kanonglad om nån vet detta :) Jag förklarar gärna igen om min fråga inte var tydlig..

------------------
"Between stimulus and response is a pause wherein our ability to choose lies".

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Jodå, det finns ett serverobjekt för detta. har tyvärr inte namnet i huvudet, men jag har för mig att den heter Permission Checker. Finns antagerligen inte med vid standardinstallation (så var det med IIS4) och då finns den för nerladdning hos Microsoft.

Man kollar enkelt av en besökares rättigheter med en funktion, har för mig den heter HasAccess("filnamn") och får då returnerat true/false om besökaren har rättigheter för detta.

Kanon när man skapar sidor med länkar beroende på inloggning

/T

------------------
This is what the KLF is about

CokeLightMedlem sedan juni 2000504 inlägg

Jag kände inte till komponenten, men provade att instantiera den (den verkar följa med i IIS 5) och den verkar, som du säger, utmärkt för att kolla användar rättigheter för olika filer.

Tack för tipset Toonster :)

------------------
"Between stimulus and response is a pause wherein our ability to choose lies".

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Tnx

/T

------------------
This is what the KLF is about

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)