webForumDet fria alternativet

Domäner m.m

3 svar · 382 visningar · startad av inge

ingeMedlem sedan sep. 2000498 inlägg

Hej igen jag har stöt på ett problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.
Om man har 2 st webservrar den första webservern går på port 80
den andra webservern går på tex port 81
hur ställer jag in så att om man tex går in på www.dindomän.com hur hittar han den domänen då den styr på port 81 går detta att fixa?
jag har provat men för att det ska fungera så måste man skriva in www.dindomän.com:81 det är inte bra jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

------------------
inge

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

hum
du behöver inte köra på olika portar..
eller.. du kan ju inte ha två datorer med samma ip?
så jag förstår inte ditt problem med att du måste köra port 81..
har du webbservarna på samma dator.. så e det väl bara att ha dom i IIS?
och då menar jag.. då behöver du inte klydda med portar =)

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

ingeMedlem sedan sep. 2000498 inlägg

Hej jag har 2 st webbservrar server1 där har jag olika domäner på server 2 ska jag även ha domäner men efter som port 80 redan är upptagen så kan jag inte använda den så hur ställer jag in iis5 så att man hittar domänen på tex port 81.
Alla maskinerna ligger bakom olika brandväggar så det är olika ip adresser till dom jag hoppas att du förstår vad jag menar

------------------
inge

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Så här är det:

Den normala porten för HTTP-trafik är 80. Det är den port som webbläsarna ansluter till om man inte explicit säger något annat genom att skriva www.domän.com:81 eller liknande. Det kommer du aldrig ifrån.

Alltså: Kör du en server på port 81 eller någon annan port och vill att användaren skall ansluta direkt till denna server så finns det egentligen inget annat alternativ än att skriva portnummret efter adressen.

Men är det verkligen nödvändigt för dig att köra två webbservrar? Om du kör på samma server så sätter du ju enkelt upp virtuella domäner. Det fungerar så att webbservern lyssnar på port 80, samtliga av dina domäner pekar på samma ip-nummer. När en förfrågan efter domän1.se kommer in så läser webbservern av "Host: domän1.se" från HTTP-huvudet och kan då avgöra vilken av alla de virtuella domäner som användaren vill se, kommer det sen in en förfrågan efter domän2.se så läses det av från HTTP-huvudet och webbläsaren servar då en helt annan domän trots att båda anropen gick mot samma IP och samma port.

Om du verkligen måste köra två webbservrar på samma burk så är det enda rätta att binda två IP-nummer till datorns nätverkskort och sen sätta webbserver nr.1 att lyssna på IP nr.1 och webbserver nr.2 att lyssna på IP nr.2.
------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

[Redigerat av sgtpepper den 22 maj 2001]

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)