EclipseMedlem sedan juli 20003 741 inlägg
Jag funderar på om det inte skulle vara bättre att köra php under apache i stället för under iis...
1. kan man köra både iis och apache på samma dator?
2. är win32 versionen av php för apache vassare än iis motsvarigheten? (Jag syftar på sessions och ssi som jag tycker kunde fungera lite bättre.)
------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 546 inlägg
Du behöver inte installera Apache alls, utan lägg till modulen i IIS. Du kan köra massor av olika script teknologier och språk samtidigt om du vill.
Om du kör PHP med ISAPI modulen (bättre än CGI versionen) på IIS, får du extremt bra prestanda jämfört med Apache (senaste versionen av Apache ska visst vara lite bättre..), och du har fortfarande tillgång till allt annat i IIS.
Gå till PHP sidan och ladda ner en fil (ca 8mb) installera, gör några inställningar i IIS, klart på 10 minuter!!
För mig funkade det klockrent direkt. Man behöver inte ens stoppa IIS :-)
/T
------------------
This is what the KLF is about
[Redigerat av Toonster den 17 maj 2001]
EclipseMedlem sedan juli 20003 741 inlägg
Hmm... detta kände jag inte till. Det måste man undersöka. Det kännde jag inte till sedan tidigare och jag tycker endå att jag gjort relativt mychet research. Tydligen inte tillräckligt!
------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.
ingeMedlem sedan sep. 2000497 inlägg
Till Toonster
hej kan du förklara hur du gör så att php fungerar under IIS jag har inte fått det att fungera om du vill så kan du skicka den info till mig via mail
tala gärna om vilka inställningar som man måste göra för att det ska fungera
------------------
inge
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 546 inlägg
Man laddar ner antingen en CGI version, eller en ISAPI version. Vilken version man ska välja är en smaksak, men ISAPI modellen har bättre prestanda, medan CGI versionen kan man köra på flera olika webbservrar.
I CGI versionen skapar man en koppling till en *.exe fil med IIS.
I ISAPI versionen skapar men en koppling till en *.dll fil.
Gå till www.php.net och ladda hem den version du tänker köra.
I den filen man laddar ner finns en textfil, som exakt steg för steg visar hur man ska göra.
Är man lite "nybörjare" tror jag att CGI versionen är lättare att installera, plus att den nerladdningsfilen är mindre
/T
------------------
This is what the KLF is about