webForumDet fria alternativet

Byta språk på IIS 5

Webbservrar

13 svar · 618 visningar · startad av Eclipse

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg
Frågan#1

Jag har amerikanskt OS på en Win 2000 Server SP1 men skulle väldigt gärna villja att IIS använde sig av svenska inställningar på datumet.

Jag har bytt från engelska till svenska i kontrollpanelen och även utan framgång kollat i IIS om det finns någon avdelning som hanterar språk.

------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

jag har letat efter det också, men minns faktiskt inte om jag hittade rätt. borde man inte kunna lägga in en lcid-inställning i global.asa, kanske i session_onstart?

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
all your base are belong to us!</A>

Jo, det var min lösning i utgångsläget men det känns som ett nederlag...

Givetvis är det inte tangentbordsinställningarna som styr språket på webbplatsen. Det borde inte vara så i alla fall.

Har man ett svenskt tangentbord men vänder sig till en engelsk publik (typ ISP) kan man ju inte lika gärna byta till engelskt tangentbord. Språkinställningarna borde således finnas i IIS separat...

Jag har kollat inläggen på forumet och mitt intryck är att de flesta använder svenskt os i sina datorer.(?)

------------------

En annan grej, som jag inte riktigt vet i vilket forum det hör hemma, är att jag i Dreamweaver inte längre kan dubbelklicka på varken global.asa filer eller Access filer!

Det fungerar på alla nuvarande webbplatser som ligger lokalt eller en delad win 98 maskin men så snart man flyttar dom till win 2000 datorn slutar funktionen att fungera...

Måste jag installera Dreamweaver och Access på datorn för att filaccossiationen ska börja fungera!?

------------------

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

kolla forumet webbeditorer.

och du har helt rätt, lcid känns inte riktigt som helt bästa sättet att göra det på, när man ändå är i besittning av servern själv...

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
all your base are belong to us!</A>

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Det enda tips jag kan ge är att kolla på supportsidorna på Microsofts hemsida. Eller fråga Rickard i Windowsforumet.

W2K stödjer ju flera språk, och det aktuella språket ser man nere vid klockan, men det är väl bara på applikationsnivå?

Varför amerikansk version?
/T

------------------
This is what the KLF is about

Varför amerikansk version?

- Vet inte. Jag tänkte väl att det var bäst att röra sig med amerikansk mjukvara... Meningen är ju att vi skulle ha PHP och MySQL också. jag visste ju inte hur det skulle gå på en dator med svenskt OS.

Förmodligen jättebra kan jag säga så här i efterhand...

Tänk att få svaret "Du måste ha ett ameriakskt OS för den funktionen" på en fråga... Det hade jag inte riktigt pallat med.

---
Det skulle vara kul att testa .jsp i framtiden. Kanske även andra tekniker, vad vet jag. Mitt intryck var att ett amerikanskt OS skulle vara ett säkrare kort.

------------------

Yo....

Jag ringde Dell support i ett annat ärende men jag passade på att prata lite med Joakim som jag köpte datorn av.

Jag frågade om det där med språket för jag hade inget minne av att vi diskuterade det. Han sa att Dell endast säljer sina servrar med amerikanskt OS så det fanmns inte så mycket att välja på.

That's why! :-)

------------------

A second thought...

Om man inte ställer om datorn till svenska blir man hänvisad till global.asa (eller variant av) och då tvingar man de andra att fatta asp och det är ju en stor vinst bara det!

Så även om jag visste hur man skulle göra kanske jag skulle låta bli! :-)

------------------

Medlem sedan mars 2001308 inlägg

Problemet med svenska tecken i IIS ligger i att IIS kör som en annan användare (Profile). För att lösa det måste du in i registret och kopiera en svensk profil till default inställningarna för språk. Detta är riskabelt och kan få servern att krasha så ta det lungt så inte det händer.
Ett annat sätt att lösa det på är att göra en funktion i asp som skriver datum/tid på svenska. Jag har själv en sådan på min server.

------------------
Webhotell, Co-location http://www.webkonsulterna.se

[Redigerat av lazat den 29 apr 2001]

Hmmm... skumt... jag bara måste kommentera detta... Det har gått en tid nu och jag har inte kommit över en någorlunda attraktiv lösning.

Med tanke på hur få trådar som behandlar ämnet (jag har inte sett en enda) får man nästan intrycket att majoriteten av alla som kör iis och asp på forumet kör på ett svenskt os.

Jag är splittrad. Vi behöver endå en global.asa på de flesta webbplatser men att tvingas använda global.asa på *varje* sajt är fan jobbigt...

------------------

Förstår inte din koppling mellan global.asa och serverns språk?

Är det så att den ska hosta olika domäner med olika språkinställningar?

Då måste du ju ändå ange språk i ASP koden, vilket för övrigt är det enda sättat att få svenska inställningar på en utlänsk serverprogramvara.

Det kan bara vara en global.asa för varje virtuell mapp.
Det går inte att ha en global.asa för flera "domäner". Det är inte heller tanken.
Det du kan göra för att dela information mellan olika domäner på samma server, är att använda en includefil. Eller varför inte en komponent?

Global.asa är starkt kopplad till IP adressen på servern och besökaren.

/T

------------------

[Redigerat av Toonster den 17 maj 2001]

"Förstår inte din koppling mellan global.asa och serverns språk?"

- vår utvecklingsserver är en win 2000 US och vår ISP kör med svenskt OS.

Alltså, jag har ställt om datorn till svenskt tangentbord och datum men iis använder inte de inställningarna. Enda sättet, opm jag inte mepplar i registret, är att ha en global.asa för att få datum á la 2001-05-17.

------------------

global.asa har ju ingenting med datumet att göra. Det kan du ju ange med följande:

<% Session.LCID=1053 %>
Som talar om att det är svenskt datum/tid format som ska gälla.

Vill man placera dei i global.asa går det väl bra, men den kan ju ligga på vilken sida som helst.

/T

------------------

[Redigerat av Toonster den 17 maj 2001]

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)