webForumDet fria alternativet

Ssi

15 svar · 401 visningar · startad av nordan

nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg

jag har IIS på win 2000 och vet inte varför SSI inte fungerar jag har satt upp alla rättigheter som går tror jag iaf.
Någon som har tips om detta ?
Vissa saker med SSI funkar fint men just att starta program går inte .
Jag har satt upp rättigheterna till detta men det funkar fan inte iaf hmm blir galen snart ju :e
Någon snäll som kan hjälpa mig?

------------------
/nordan

HermanMedlem sedan maj 2001431 inlägg

Ett tips e att läsa on line manualen till IIS:en
http://localhost/iishelp/iis/htm/core/iisiexc.htm
---
To enable it, add the SSIEnableCmdDirective entry to the registry and set the value to TRUE. For general information on using the registry, see Registry.

------------------
For seeing life is but a motion of limbs,* the beginning whereof is in some principal part within; why may we not say, that all automata (engines that move themselves by springs and wheels as doth a watch) have an artificial life?

Oki jag är trög jag fattar fan inte hur man skall göra asså har letat som fan i manualen asså :(

------------------
/nordan

Har du fått igång det nu då efter registerändringen?

------------------
For seeing life is but a motion of limbs,* the beginning whereof is in some principal part within; why may we not say, that all automata (engines that move themselves by springs and wheels as doth a watch) have an artificial life?

Det är så att jag hajar inte vart och vad jag skall skriva :r sen är jag lite feg när det gäller registret
kan inte du visa vad jag skall skriva samt vart jag skall skriva det i registret?

------------------
/nordan

Har din fil rätt filändelse?
Tror bara det fungerar som standard med .stm eller .shtm

------------------

japp jag har rätt shtm eller shtml
men jag har inte skrivigt nått i registert nu ju
man skulle ju skriva in true någonstans
jag fattar inte vad man skall skriva
Du får gärna tala om för mig om du vill det för jag fattar som vanligt noll :(

------------------
/nordan

Jag tror att default är att det är ok - behöver nog inte ändra ngt.
Vad får du för felmeddelande? och vilken typ av EXEC försöker du köra, CGI eller CMD?

------------------

Först fick jag ett medelande att jag inte hade rättigheter att starta program men nu så tar den bort alla ssi taggar
Så här ser den ut men det finns inte äns med när jag kollar på sidan
<!-- #exec cgi="../cgi-bin/prova.pl" -->

------------------
/nordan

Prova/kontrollera följade:
1. Att du i MMC:en för IIS:en har satt execute rättigheter för berörd katalog
2. Döp filen till .stm
3. Prova att skriva sökväg enligt nedan

Det är lite olika syntax för sökvägen beroende på om det är CGI eller CMD du använder. Här är iaf exempel på de olika sätten.

CMD
<!-- #exec cmd="c:\www\forum\web.exe" -->

CGI
<!-- #exec cgi="/forum/web.exe" -->

------------------

Oki :D Nu har jag fått till det så att
det funkar med cgi iaf *glad* men inte med det andra så här se det ut
När jag kör stm filen.

CMD The CMD option is not enabled for #EXEC calls

Sen en fråga till hur gör jag då för att få till det så att det funkar med shtml filar?

Tack för hjälpen oxå

------------------
/nordan

:)
Om inte .shtm fungerar måste mappa .SHTML i IIS:en på samma sätt som .STM är mappat...

Home Directory - Configuration - App Mappings

------------------

visst ja! CMD... det kan ju bero på den där register-inställningen...

Starta REGEDIT
<START KNAPPEN> - KÖR - "REGEDIT"
och sök på nyckeln jag skrev tidigare och titta vad värdet är satt till, ska vara TRUE (1).

------------------

*skrattar lite lätt*
Fan nu funkar shtml helt plötsligt sådär :)
Jag får tacka för din hjälp
Just för tillfället räcker det med SSI
men vi tid och rätt tidpunkt fixar jag till detta :)
Tips till dig
Nu skall vi ge oss in på min höga kunskaps nivå om man vill lägga in en gubbe i början på en inlägg så gör ett mellanslag före gubben ;)

Eftersom du verkar ha koll på IIS vad är det som gör att när man kopplar ett formulär till ett perl program som man vill skall köras när man trycker på sänd
tar såda lång tid? Ända sättet är att klicka mellan browsnern och startmeny raden för att den skall reagera
Men kör man programmet med sökvägen direkt så går det jättesnabbt
Har du koll på detta oxå kanske?

Tacka igen för hjälpen

------------------
/nordan

:) så kanske??

Har du testat med MS IE?
Netscape vill ibland tänka till lite extra ;)

------------------

Nej det har inte med netscape att göra har kollat det redan
samma fel i en annan maskin jag har oxå

------------------
/nordan

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)