LotusMedlem sedan jan. 200115 inlägg
Hej!
Scenario:
Vi är ganska stor bolag med tre dotterbolag till. Alla vill ha sina egna siter och vi har bara en WEB MsIIS server.
Fråga:
kan man på någon sätt kofigurera upp WEB sever så att alla 3 eller 4 oberoende siter finns på en och sama WEB server, om man letar efter företag1.se hamnar på denna site. Letar man efter företag2.se kommer man till företag2.
Det som jag vill är att om man skriver www.foreatg1.se -->startas indexforetag1, www.foretag2.se--indexforetag2 osv...
foretag1.se, foretag2.se .. är registrerade domain.
Mvh
oelbalMedlem sedan jan. 20013 016 inlägg
Fel Forum...
Kan någon ansvarig flytta tråden?
------------------
"På min tid hade vi inga stenar. Vi fick gå ner till bäcken och tvätta våra
kläder genom att banka dem med huvudet."
RacerankanMedlem sedan dec. 1999831 inlägg
Tråd flyttat till forumet IIS.
------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Min hemsida
Min mailadress
Om du inte är dig själv, vem är du då?
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 546 inlägg
Om ni bara har en IP adress, kan det bli problem. Jag har för mig att man bara kan ha max 2 domännamn kopplade till ett IP.
Kolla www.nic.se
/T
------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."
EclipseMedlem sedan juli 20003 741 inlägg
Det betvivlar jag! :-) Jag har haft många domäner till samma IP men det var iofs på en Mac med WebStar...
------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.
sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg
Självklart kan man ha i princip hur många domäner som helst kopplade till ett och samma IP, det regleras varken av registreringsmyndigheterna eller av webbservern/plattformen, det regleras av namnservrarna (DNSerna) där domännamnen pekas mot ett IP.
kan man på någon sätt kofigurera upp WEB sever så att alla 3 eller 4 oberoende siter finns på en och sama WEB server
Javisst, det kallas för virtuella servrar och är vanligt förekommande och stöds i HTTP version 1.1. Du pekar de olika domännamnen till samma IP i DNSen och sen konfigurerar du upp de olika virtuella servrarna i webbservern. Hade du kört Apache så hade jag kunnat hjälpa dig med det men nu får du nog vänta på att någon IIS-filur svarar på hur du exakt går tillväga med denna server. Med största sannolikhet så är det lite peka och klicka och sen är det klart i sann MS-anda :e
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny
[Redigerat av sgtpepper den 28 mar 2001]
Jag är nästan helt säker på att när det gäller .se domänen, så kan man bara registrera 2 domännamn till ett IP. Eller rättare sagt, nic.se tillåter max 2 se domäner till 1 IP nummer i DNS record'et.
Dom andra huvuddomänerna vet jag inget om... Men det borde vara en begränsning.
En DNS record kan man väl inte ändra själv?
/T
------------------
Jag är nästan helt säker på att när det gäller .se domänen, så kan man bara registrera 2 domännamn till ett IP.
Jag är säker på att det inte är så. Den info som NIC-SE handhar har ingenting med vilket IP domänet är kopplat till att göra. Det NIC-SE är intresserade av är vilka namnservrar som domänet skall pekas mot. Namnservrarna kan man själv köra eller låta någon hostingpartner ta hand om.
Eller rättare sagt, nic.se tillåter max 2 se domäner till 1 IP nummer i DNS record'et.
Som sagt, det är inget som NIC-SE bryr sig om eller handskas med.
En DNS record kan man väl inte ändra själv?
Naturligtvis kan man det. Förutsatt att man kör sin egen namnserver, annars ringer man sin ISP och säger - "Tjenare Gurra, kan du peka om www.fetasajten.se till ett nytt IP för vi har satt upp en fet RS/6000-burk med nytt IP-nummer", då svarar Gurra - "Jajamensan, det gör jag, vår namnserver är satt på en time-to-live till 5 timmar så ändringen borde ha propagerats till alla DNSer i eftermiddag".
------------------
Nä men... varje toppdomänsregistrator sköter ju DNS record, och den uppdateras var 12:e timme. När det gäller .se så är det nic.se som ansvarar för alla .se adresser och vilka nameservers dom pekar på.
Förutsatt att man kör sin egen namnserver, annars ringer man sin ISP och säger...
Har du en egen namnserver, så funkar det väl bara på domäner i det subnätet?
När det gäller ISP så har dom oftast en roll som ombud till respektive toppdomän. Dom skickar vidare en DNS record update förfrågan, som sedan ex. nic.se tar hand om.
Har själv försökt registrera .se .com .net till samma IP och det gick ej.
/T
------------------
[Redigerat av Toonster den 29 mar 2001]
Nä men... varje toppdomänsregistrator sköter ju DNS record, och den uppdateras var 12:e timme. När det gäller .se så är det nic.se som ansvarar för alla .se adresser och vilka nameservers dom pekar på.
Läs följande text som jag klippt från nic-se:
Den serverfunktion som gör att ett domännamn är i drift kallas namnserver. Namnservrarna för SE pekar i sin tur ut de namnservrar som driftar ett specifikt domännamn. SE-servrarna sägs då delegera domännamnet till de andra servrarna. Oftast är det en DNS-operatör som administrerar namnservrarna för ett domännamn. DNS-operatören är i många fall den som samtidigt ger webb- och mailtjänst, eller den som ger kopplingen till Internet. Om man inte anlitar en DNS-operatör så kan man ha egna namnservrar.
Alltså, nic-se pekar domännamnet mot namnservrar som sköts antingen av dig själv eller av ett av dig utsett ombud.
Tydligen så bistod dock nic-se med pekningar mot enskilda ip-nummer förut (MX, A och CNAME-pekare) vilket inte längre stöds och det kan vara detta du använde dig av (det är dock inte det normala förfarandet).
Har du en egen namnserver, så funkar det väl bara på domäner i det subnätet?
Om man kör en egen namnserver så hanterar den pekningar för alla domäner som är satta att peka på den namnservern.
Jag vet inte hur jag skall kunna förklara det bättre, du får läsa på www.nic-se.se eller nått.
------------------
Ok, jag tror dig, det vaerkar vara gammal info jag sitter inne med, men ponera följande:
Vill ha adresserna
www.systemfactor.se och www.systemfactordevelopment.se till samma domän.
I dns recorden hos nic.se finns dns servrarna angivna ex:
dns1.webbhotell.se
dns2.webbhotell.se
Hur sker kopplingen, rent praktiskt, till en domän på webbservern? om du ex. kör W2K server med en nameserver tjänst?
typ så här eller:
www.systemfactor.se 172.000.111 www.systemfactordevelopment.se 172.000.111
/T
------------------
[Redigerat av Toonster den 30 mar 2001]