GustavMedlem sedan jan. 2000681 inlägg
Tja!
Mitt företag ska sätta upp en egen webserver här och dom vill att jag ska göra det.
Jag har bara en liten diffus fråga:
Vad kostar en webserver?
Den behöver ju inte vara kraftfull direkt eftersom vi bara är runt 30 pers och många av dem använder bara e-mail.
Det ska ju komma nåt från Telia som klarar 2 mbit i båda riktningarna och detta ska visst mitt företag skaffa. Det ska visst vara ganska billigt också...vad tror ni?
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
enda anledningen till att skaffa en egen webserver är ju att antingen skaffa sig en webbplats eller ett intranät, som man själv driftar.
hur många som använder mail är inte intressant, om inte servern skall användas som mailserver också.
så för att få reda lite mer om dina behov:
* skall servern vara en webserver för företagets hemsida på internet eller ett intranät för de anställda? hur många besökare väntas till webbplatsen?
* skall servern fungera som mailserver också?
en webserver behöver inte vara dyr.
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>
Jo, det ska nog fungera som mailserver också. Men där är jag inte säker! Vi ska ha ett möte på måndag om det här.
Sen så ska 4-5 olika webplatser husera på den servern. Kanske även nåt mindre intranet.
En liten fråga: Eftersom vi äger domännamnet mariterm.se så undrar jag hur det är med våra email-adresser. Kan man köpa domännamn på mailsidan? Eller ingår det?
Vi har ju massa adresser som slutar med @mariterm.se som vi inte kan avstå ifrån. Vad tror ni?
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
när du köpte domänadressen köpte rätten att använda typ allt som slutar på 'mariterm.se'
du kan alltså lägga upp massor med webbplatser med varsin subdomän under mariterm.se, samt givetvis hur många mailadresser som helst.
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>