webForumDet fria alternativet

Problem med lösenordsskydd!

8 svar · 376 visningar · startad av Eklof

EklofMedlem sedan sep. 20009 inlägg

Hejsvejs!
Undrar om nån expert kan hjälpa en nybliven iis administratör.
jag har blivit beordrad att lösenordsskydda en fil på våran hemsida.
Både för interna och allaexterna användare!
Har jag missat nåt eller?Vad är det för mening med att lösenordsskydda när alla egentligen får komma åt?
Pleeaase jag vill ha ett vettigt svar!

------------------
Eklof

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Vad menar du med "alla egentligen får komma åt"?

Självklart kan du lösenordsskydda filen. Använd t.ex. AuthentiX 100 från www.flicks.com

PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg

Hello,

Som sagt, vad är det för vits med att lösenords skydda en sida om alla ändå ska kunna komma åt den?

cul8er,
PatrikB

------------------
=================================
** ZWGdesign **
=================================

rymdknarkMedlem sedan maj 2000175 inlägg

Man kanske vill ha en fjärr-administrerings-sida som bara administartören skall kunna komma åt.

CoolDudeMedlem sedan aug. 2000304 inlägg

Emission!
Öhhh.....???

Självklart kan du lösenordsskydda filen. Använd t.ex. AuthentiX 100 från www.flicks.com

Det finns juh innbyggda funktioner i IIS'en för att skapa sådant. Man behöver INTE någon tredjepartslösning.

Eftersom Eklof skall administrera en IIS så kommer han säker Fysiskt åt maskinen. Således behövs inget externt program.

Eklof:
Enklaste sättet är att leta upp filen/filerna/mappen på servern och sätta rättigheterna så att Endast Autenticated Users har access till..(vad du nu skall skydda)
Se bara till så att även Systemet och Administrator/Administrators Gruppen har tillgång..

Då man faktiskt i Win2k kan se till så att INGEN har tillgång till filer/mappar/diskar. x(

------------------
//CoolDude

EklofMedlem sedan sep. 20009 inlägg

Tack så mycket för alla tips!
Jag har klurat ut det, och hörrni jag är en Hon!

------------------
Eklof

CoolDudeMedlem sedan aug. 2000304 inlägg

Flåt! :r Hemskt Ledsen för det....
Hoppas att du inte Tagit illa upp....

------------------
//CoolDude

[Redigerat av CoolDude den 06 okt 2000]

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

"Det finns juh innbyggda funktioner i IIS'en för att skapa sådant. Man behöver INTE någon tredjepartslösning."

Det beror på vad man menar med "externa användare". Användaradministrationen kan bli lite onödigt bökig om man förlitar sig på IIS:ens egna autenticering. Men visst, det funkar.

------------------
-------------------
What a waste it is to lose one's mind. Or not to have a mind is being very wasteful. How true that is.
Dan Quayle

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Då man faktiskt i Win2k kan se till så att INGEN har tillgång till filer/mappar/diskar.

Nope. :)
Eller för att vara tydligare, det går att göra, men det går även att "återställa".

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)