webForumDet fria alternativet

Mailserver

13 svar · 1 195 visningar · startad av 7516463

7516463Medlem sedan dec. 201352 inlägg

Hej

Jag undrar hur man får till en mailserver att funka med xampp. Vill skapa mig ett formulär till min hemsida där man ska kunna bifoga filer. Har ett skript färdigt men jag måste ha en mailserver som skickarmmailet från sidan...

Någon klok människan som kan guida mig hur man får till det?

Skickat från min SGP321 via Tapatalk

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

Det behöver du inte ha en egen mailserver för. Se bara till att ställa in scriptet med en fungerande SMTP-server, förslagsvis din internetleverantörs SMTP.

Just för detta skript måste jag ha en fungerande mailfunktion på servern...kanske vet någon en bra tjänst någonstand med filuppladdnings funktionen

Mercury ingår som en del av Xampp, så där har du en liten mailserver. Har dock aldrig funnit någon anledning att använda den. Det låter dock ytterst konstigt, för att inte säga helt onödigt, att man skall behöva en mailserver installerad på samma maskin bara för att skicka mail med attachments från scriptet. Vad är det för script du har hittat?

PeddaMedlem sedan juni 20004 880 inlägg

Kan tipsa om skriptet PHPMailer som jag använder i flera olika applikationer.
Enkelt att skicka med attachements.
Ställer bara in det med SMTP som Jojoxx föreslår.

http://phpmailer.worxware.com/

på webdesignskolan finns det ett...

jag kanske har hittat ett... ska prova det när jag kommer hem senare

Formmail-scriptet som ligger på webdesignskolan är antagligen gammalt som gatan och använder sendmail (eller motsvarande) för att skicka mail. Observera att sendmail är ett linux-program för att skicka mail, det är inte en mailserver. Använd phpmailer som Pedda tipsar om så får du ett script som är plattformsoberoende och kan köras på din windowsburk.

hehe... fattar ingenting av PHPmailer... får det helt enkelt inte att funka... vet inte hur jag ska installera eller konfigurera...

Vad jag egentligen vill ha är att man ska kunna skicka in en bild där man samtidigt kan skriva i ett forumlär sitt namn mail osv. Man kan göra detta med en enkel fileupload men jag vill samtidigt ha en fil för varje bild så jag vet vilken bild som hör till vilken fil...kanske att man på något sätt kan skicka in en bild och en fil och att den lägger sig i en speciell mapp för varje inskickad bild.

T.ex: bild1.jpg och formulärsvar1 läggs i mapp1 och nästa bild och formulärsvar läggs i mapp2...osv...

Förstår ni hur jag menar?

Vad är det för problem du har med phpmailer? Hur långt har du kommit?

Ladda ner zip filen och packa upp den.
Lägg filerna på servern och ställ in smtp och sånt (finns massor av exempel på hur man gör)

Kan du PHP? Annars kan jag förstå att det kan vara svårt att veta vad man ska göra.

Jag har testat med att prova skicka via testskriptet...men mailen kommer inte fram...det var ju bara att ställa in smtp och köra...men det funkar inte så enkelt...har provat med en massa olika skript, men ingen av dom funkar. Känns som att det fattas något i servern för att få mailen att funka. Ska prova lite mer sedan

Alla filer finns i zip filen.

I zip filen finns förutom PHPMailer ett enkelt kontaktformulär jag gjorde för att testa med. Har inte byggt in någon funktion för bilagor.
Öppna contactform.php och ändra smtp, login, password etc för att testa själv.

drewMedlem sedan mars 2007748 inlägg

Har du kollat fel-loggarna och har du error reporting påslaget i både Apache och PHP?

Jag har fått till det nu...det var smtp porten som inte stämde. Tack för tipset...och hjälpen.

Genererad på 376 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb