webForumDet fria alternativet

Ny serverplats, men hur komma åt den?

Webbservrar

3 svar · 790 visningar · startad av storanton

Medlem sedan apr. 20124 inlägg
Frågan#1

Har haft fri serverplats på atspace. com i många år (50Mb). Fungerat perfekt.
Liksom upp och nedladdningar med mitt FTP_program FTP commander.

Ett nytt erbjudande om friyta på hela 1000Mb sökte och fick jag (såvitt jag kan se?)
Se bif bild inlogga.jpg

Men jag kan inte begripa vad jag ska fylla i rutorna som är markerade med ?
Se bif bild inlogg.jpg

Kan någon prova själv? Och lära mig sen
Det är kris

inlogga.jpginlogg.jpg

storanton skrev:

Har haft fri serverplats på atspace. com i många år (50Mb). Fungerat perfekt.
Liksom upp och nedladdningar med mitt FTP_program FTP commander.

Ett nytt erbjudande om friyta på hela 1000Mb sökte och fick jag (såvitt jag kan se?)
Se bif bild inlogga.jpg

Men jag kan inte begripa vad jag ska fylla i rutorna som är markerade med ?
Se bif bild inlogg.jpg

Kan någon prova själv? Och lära mig sen
Det är kris

Krisen är över! Projektet i hamn.
Jag har fått mina åtrådda 1000Mb. Men ska man skratta eller gråta? Det visade sig vara en besvärlig resa. Varje nytt försök från mig att treva mig framåt i instruktionen, tycktes sluta i ett erbjudande om att få köpa något. Eftersom jag ville ha det man utlovade "free space" gick jag vidare till deras support istället med en fråga om hjälp. Resultat, nästan blixtsnabb support- och ett steg vidare i handlingarna. Fem snabba instruktioner från deras support, artigt korrekt. Imponerande. Det lustiga är alltså, att samtidigt som företaget utformat en manual och vägledning så knepig att man helst ska ge upp, och köpa en enkel lösning (vanligen innebärande att man köper en domän av dem), så arbetar deras support professionellt och synnerligen snabbt, och vägleder mig genom labyrinter av snårighet.
Man kan fråga sig om företaget har råd med en sådan fenomenal support?
Spännande resa var det i alla fall. Heder åt supporten!

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Smygerklam? Nåväl, för att beröra din fråga lite grann...

Det hjälper ju i alla lägen om man har viss grundläggande koll på hur saker fungerar. Men för att besvara dina specifika frågor.
I bild 1 ser du ett antal saker.

1. IP-adress till servern. 83.125... (Ignorera IP-adressen med "www." innan. Det är en bugg i programmet.)
  2. Ett formulär för att lägga till fler användarkonton. Det kan du göra om du vill, men det räcker gott och väl med det konto som finns så länge du minns/vet lösenordet.
  3. En lista över existerande konton. I kolumnen "FTP Username" syns alltså ett id som du kan använda som användarnamn.

Så till bild 2. Det som eventuellt är förvirrande med detta fönster är fältet "name" som du har satt ett frågetecken i. Där fyller du i vad du vill att servern ska heta i listan över servrar. Det fältet har alltså inget med själva inloggningen att göra.
Under det har du "FTP Server". Där hamnar IP-adressen från sidan.
Sedan user ID. (anonymous i bilden) Där du ska fylla i ID-numret från tabellen över användare. De kryssrutorna som är ikryssade är ok.

nitro2k01 skrev:

Smygerklam? Nåväl, för att beröra din fråga lite grann....

Ja det är en besvärlig fråga. Jag är både förtjust i deras supports professionalism, och detta att jag fått ha min hemsida ifred utan störningar i så många år. Vi borde väl kunna rekommendera det vi tror på, likaväl som vi väl bör varna för det vi ser är tveksamt.

....

Det hjälper ju i alla lägen om man har viss grundläggande koll på hur saker fungerar. ....

Jovisst. Men när jag en gång i världen började lära mig cykla, hade jag heller ingen "grundläggande koll". Det underbara med fora som detta är att ni som har kollen, så villigt och tålmodigt hjälper oss andra. När det gäller datorer är vi väl de flesta (som har intresset) och på de flesta områden tämligen ofta ute och "cyklar".

Jag ska studera väldigt noga det du skrivit.
Tack!

284 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
157 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)