webForumDet fria alternativet

IIS: Helt plötsligt inga rättigheter?

Webbservrar

3 svar · 1 133 visningar · startad av oskars

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg
Frågan#1

Hej!

Helt plötsligt har min IIS slutat fungera så som jag önskar.

Problemet jag har är att helt plötsligt så har mina ASP-funktioner slutat att hitta textfilerna som jag söker efter.

set objFile = objFso.getFile(textFile)

Detta raden ger "Filen går inte att hitta" och filen väljs med en helt vanlig <input type="file"> och det har fungerat helt perfekt... tills... ja jag vet inte vad som har hänt. Det har bara slutat fungera.

Webbservern körs ju lokalt, så den ska ju kunna leta i C:\ osv i ASP-scriptet... så MapPath ska ju inte behövas... Det den gör nu är att bara söka i själva katalogen som själva ASP-filen med funktionen i ligger, och lägger jag text-filen i den katalogen så får jag "Saknar behörighet" när funktionen för att skapa en ny textfil (ja, det är en sån funktion som används också) triggas.

Jag antar att det är en enkel inställning som jag måste göra, men efter Googling och egen felsökning så kan jag inte förstå vart problemet är.

Hoppas någon här kan hjälpa mig!

Konstigt att det slutat funka, eftersom det fungerat perfekt i flera år innan!

Tacksam för hjälp!

/ O

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Vad menar du med "helt plötsligt"? Något måste ju ha förändrats.
IUSR_xxx har rättigheter i mapparna? IUSR_xxx är den Windows-användare som IIS kör under (antar jag, du skriver inte vilken version av Windows eller IIS du använder.)

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Jag kör Win XP Pro SP3 och IIS 5.1.

Mina ASP-funktioner hittar inte längre filerna jag försöker peka på. För funktionerna letar numera bara efter bara filnamnet och får inte med själva sökvägen. Och funktionen för att skapa textfiler har inte tillåtelse att skapa filer längre.

Mycket märkligt.

I IIS kontrollpanel så har IUSR_SERVERN rättigheter... och högerklickar man på wwwroot och kollar rättigheterna där så har alla lämpliga användare rättigheter.

Vad är det jag missar?

EDIT: "SERVERN" är datornamnet också.
EDIT 2: Det går inte att lägga till användaren "Administrator" som vanligtvis är inloggad i WinXP.
EDIT 3: Hm... Det verkar fungera nu när jag lagt till ip-adressen till servern som "Trusted site" i IE. Mycket märkligt... Men det fungerar iaf :D

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Man ska inte använda IE. Inte till någonting. :)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)