Har ett problem som jag hoppas ni mer servererfarna kan hjälpa mig med.
Jag har satt upp en linux-server hemma som jag använder som utvecklingsserver.
När jag är hemma (på samma LAN) når jag den via 192.168.x.x
När jag är någon annanstans når jag den via modemets externa ip.
När jag är i stan går det såklart inte att nå servern via dess interna IP.
Och när jag är hemma går det inte att nå den med dess externa IP.
Detta är ett problem då jag utvecklar eftersom jag i FTP-program etc. måste växla manuellt mellan två olika inställningar för att komma åt servern beroende på var jag är. Det blir förvirrande när man flyttar sig ofta.
Min fråga är nu: finns det något sätt att konfigurera detta på så att jag slipper växla manuellt? Kanske en variabel hosts-fil, eller en router-inställning?
Jag kör Mac OSX (på klienten) och routern kör DD-WRT med alla möjliga konfigurationsmöjligheter.
Nu är jag inte helt 100 på hur man gör sånt där, men det som behövs är att sätta upp IP-tables för DNAT och SNAT (finns nåt som kallas Masquerade också, men har aldrig använt det).
Men, nåt åt det här hållet..
X.X.X.X = Serverns interna adress
Y.Y.Y.Y = Routerns interna adress
Z.Z.Z.Z= Extern IP-adress
(notera att 192.168.0.0/24 nedan behöver ändras så det passar också)
Har ett problem som jag hoppas ni mer servererfarna kan hjälpa mig med.
Jag har satt upp en linux-server hemma som jag använder som utvecklingsserver.
När jag är hemma (på samma LAN) når jag den via 192.168.x.x
När jag är någon annanstans når jag den via modemets externa ip.
När jag är i stan går det såklart inte att nå servern via dess interna IP.
Och när jag är hemma går det inte att nå den med dess externa IP.
Detta är ett problem då jag utvecklar eftersom jag i FTP-program etc. måste växla manuellt mellan två olika inställningar för att komma åt servern beroende på var jag är. Det blir förvirrande när man flyttar sig ofta.
Min fråga är nu: finns det något sätt att konfigurera detta på så att jag slipper växla manuellt? Kanske en variabel hosts-fil, eller en router-inställning?
Jag kör Mac OSX (på klienten) och routern kör DD-WRT med alla möjliga konfigurationsmöjligheter.
Är det så svårt? Kan du inte bara ha två olika bokmärken med olika adresser i ftp-klienten? Klicka på den ena när du är hemma, på den andra när du inte är hemma. Eller missförstår jag problemet?
274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25