BelenosMedlem sedan mars 201077 inlägg Jag har svarat på alla frågor och om du har förväntat ett svar du inte har fått så finns inte det svaret. Jag tar det igen! Apache fungerar perfekt så länge jag inte installerar PHP (inga problem). När jag installerar PHP och följer anvisningarna så fungerar Apache så länge jag inte skriver in:
PHPIniDir "C:\Program\PHP”
LoadModule php5_module "C:/Program/PHP/php5apache2_2.dll”
Jag har ingen annan server installerad (för då hade jag sagt så innan) och vet inte om något annat program använder samma port (men då borde väl Apache protestera även utan PHP installerad?).
Det enda felmeddelande som dyker upp är att servernamnet inte kan vara 196.182.0.100, men det ska inte spela någon roll enligt installationsmanualer!
Problem: Apache startar inte med PHP installerad då raderna:
PHPIniDir "C:\Program\PHP”
LoadModule php5_module "C:/Program/PHP/php5apache2_2.dll”
är på plats i httpd.conf.
En fundering jag haft är om någon fil ska flyttas till en annan mapp, men jag antar utifrån (inga svar) att det inte behövs när jag installerar .msi.
Fler frågor?
nidronMedlem sedan jan. 2005257 inlägg
Belenos skrev:
En fundering jag haft är om någon fil ska flyttas till en annan mapp, men jag antar utifrån (inga svar) att det inte behövs när jag installerar .msi.
Min erfarenhet är att problemen avlöser varandra om jag använt .msi för att installera PHP under Windows. Testa att ladda ned den vanliga filen (Complete Source Code) och zippa upp istället :)
BelenosMedlem sedan mars 201077 inlägg Så var det löst!
Jag vill tacka alla som hjälpt mig att nå fram till en lösning!
PHPIniDir "C:/WINDOWS" (flyttade php.ini till WINDOWS)
LoadModule php5_module "C:/Program/PHP/php5apache2_2.dll" (kvar på sin plats)
samt:
AddType application/x-gzip .gz .tgz (under denna rad)
AddType application/x-httpd-php .php (stoppar jag in denna)
samt:
<IfModule dir_module>
DirectoryIndex index.html index.php
</IfModule>
Sen fungerar det som det ska!
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Det är bättre att vända på DirectoryIndex-direktivet annars kommer index.html vara mer värd än index.php om du har dem i samma katalog, det kan leda till förvirring om varför din index.php inte exekveras.
BelenosMedlem sedan mars 201077 inlägg Jag har en tanke med att sätta index.html först, men ser jag att det inte fungerar så vänder jag givetvis på dem.
Tack Colione!