webForumDet fria alternativet

subdomän.

7 svar · 680 visningar · startad av drew

drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg

Jag tog för ett tag sen över en vps med ett forum på. Forumet ligger på en subdomän med huvud-domänen någon annanstans. Nu ska det läggas in en subdomän till på forumets server. Jag har skapat sub.domän.com i /etc/apache2/sites-available/. Där fanns redan forum.domän.com. Och jag har aktiverat den nya subdomänen (a2ensite). Och startat om apache. Alla inställningar är lika som på dom andra servrarna jag har hand om.

Men när jag skriver in den nya subdomänen i FF kommer jag till forumet.

Jag har tittat i alla filer som finns i /etc/apache2/ men den enda som innehåller något med forumets sökväg är filen forum.domän.com, precis som den ska. Jag hittar den ingen annanstans på servern. Jag har ingenting i /var/www/ utan använder /home/user/www/.

forum.domän.com finns hos en användare och sub.domän.com hos en annan.

Det enda jag kommer på är att huvuddomänen skickar all okänd trafik eller alla subdomäner till forumet. Eller något fel i kontrollpanelen där dom lade till subdomänen.

Någon som har någon annan ide? Eller vet att det är något jag glömmer?

Tack
/D

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Pejsta in configen för båda domänerna.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Vet din webserver om att den hanterar sub.domän.com?

Verkar som om den inte känner igen den och då hamnar man på på den första definierade platsen.

Ja, jag har berättat för den att den ska hantera sub.domän.com. Configfilerna för apache ser nästan identiska ut som på mina andra servrar, om det inte finns någon utanför /etc/apache2/ som jag missat.

Configen ser likadan ut för båda domänerna. Förutom domännamn och sökväg, och dom har jag kontrollerat flera gånger.

<VirtualHost *>
  ServerAdmin namn@gmail.com
  ServerName sub.domän.com
  ServerAlias sub.domän.com *.sub.domän.com

# Indexes + Directory Root.
  DirectoryIndex index.html index.htm index.php
  DocumentRoot /home/user/www
</VirtualHost>
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Ingen expert på Apache, men läser servern verkligen svenska bokstäver i httpd.config?

Jag har bytt ut det egentliga domännamnet.
Det där är inte httpd.conf, det är /etc/apache2/sites-available/sub.domän.com och det finns en länk i sites-available.

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Ja, apache förstår svenska tecken.

Jag bad dig posta båda, inte en av dem, jag har en teori om varför det händer, men jag tänker inte slösa tid på att felsöka en config när jag inte får relevant information.

Slösa inte tid då eller ännu bättre, berätta din teori.
Den andra ser likadan ut. Enda skillnaden är att det istället för sub.domän.com står forum.domän.com och istället för /home/user/www står det /home/forum/www.

Dom filerna är exakt likadant uppbyggda som på mina egna servrar. På dom fungerar flera domäner och användarkonton tillsammans utan några som helst problem. apache2.conf ser likadan ut, där finns inga referenser till /home/forum/www. httpd.conf är tom.

<VirtualHost *>
  ServerAdmin namn@gmail.com
  ServerName forum.domän.com
  ServerAlias forum.domän.com *.forum.domän.com

# Indexes + Directory Root.
  DirectoryIndex index.html index.htm index.php
  DocumentRoot /home/forum/www
</VirtualHost>
127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)