Vad finns det för nackdelar med att köra PHP på en IIS?
PHP på IIS - Nackdelar?
5 svar · 940 visningar · startad av Quid
Njaej, inga som jag kan komma på direkt, förutom att vissa tredjepartsplugins inte är skrivna för Windows. Iom IIS7 blev stödet för PHP riktigt bra, de har till och med en egen avdelning för det på sin IIS-sida: http://php.iis.net/
Tja en nackdel är ju att det blir en Windows-server istället för Linux? §e
Allvarligt talat dock så har jag ingen djupare erfarenhet av PHP på IIS utöver att jag vet att det fungerar, dock vilka brister där finns får vi väl vänta på något annat mer seriöst svar :)
Webbhotell skulle ju t.ex. kunna erbjuda asp.net och php på samma konto, men av någon anledning så gör dom inte det, iaf inte speciellt många...
Binero (och några till) har ju systemet att du har ett konto och under det kan du ha flera webbplatser. Jag skulle dock gissa på att de i många fall just lägger linux-platserna på just linux-servrar. det är ju ytterst sällan man blandar php och asp.net på en o samma webbplats
Det bara känns som om det borde finnas någon nackdel eftersom så få kör det.
Webbhotell skulle ju t.ex. kunna erbjuda asp.net och php på samma konto, men av någon anledning så gör dom inte det, iaf inte speciellt många...
Vi har gjort en liten test i vår blogg http://blogg.binero.se/2008/02/php-pa-windows-server-2008/
Det var ett tag sen den gjordes och jag vet att de har förbättrat stödet ytterligare.
Binero (och några till) har ju systemet att du har ett konto och under det kan du ha flera webbplatser. Jag skulle dock gissa på att de i många fall just lägger linux-platserna på just linux-servrar. det är ju ytterst sällan man blandar php och asp.net på en o samma webbplats
I vårt nya system har vi PHP på Windows MEN det är ordentligt åtstramas så bara enklare skript ska kunna köras, dvs glöm t ex wordpress. Anledningen är säkerheten och att det drar för mycket resurser, PHP på windows körs i safe_mode. Däremot kan du välja Windows/Linux för varje domän/subdomän vilket borde lösa de flestas behov.