Jag är ingen expert på servrar och linux men jag har i alla fall ett litet hobbyprojekt där jag installerat en Ubuntu server med Apache MySQL och PHP. Det är väl en så kallad LAMP konfiguration. Mitt problem är att jag får ingen ordning på filrättigheterna.
Jag har gjort ett php-skript där man skall kunna ladda upp bilder. Bilderna skalas om till ett par olika storlekar och sparas i mappar som också skapas av skriptet.
Problemet är att skriptet klarar inte att skapa mapparna eller skriva filerna.
Tror att rättigheterna är 757 som default på de mappar och filer som php-skriptet skapar. Om jag går in och kör chmod till 777 på mappen som filerna skall hamna i så fungerar det. Dock måste jag ju göra en sudo och ange lösen för att kunna ändra rättigheterna.
Det jag vill är att php-skriptet skall ha rättigheter att skapa filer och mappar och även kunna radera dom.
Har Apache samma rättigheter som default användaren som skapades vid installationen av Ubuntu? Hur ger jag apache rättigherna att skriva och ta bort filer inom den publika web-mappen?
Apache körs oftast som en egen användare (apache eller httpd) och det är webservern som kör skriptet, detta gör att det är användaren som webservern körs som som skall har rättigheter att skapa filer/kataloger i en map.
Säg att du skall lägga dina bilder och skapa underkataloger i katalogen /var/www/htdocs/bilder då är det enklast att sätta att apache användaren äger den katalogen (/var/www/htdocs/bilder).
Apache körs oftast som en egen användare (apache eller httpd) och det är webservern som kör skriptet, detta gör att det är användaren som webservern körs som som skall har rättigheter att skapa filer/kataloger i en map.
Säg att du skall lägga dina bilder och skapa underkataloger i katalogen /var/www/htdocs/bilder då är det enklast att sätta att apache användaren äger den katalogen (/var/www/htdocs/bilder).
Då kommer vi till min begränsade kunskap om linux. Hur tar jag reda på vilken användare Apache körs som? Och skall jag använda chown för att göra de förändringar jag vill?
Jag har bara installerat Ubuntu server utan några tilläg under installation. Sedan har jag kört sudo apt-get install Apache2 osv för att installera resten.
Sedan finns det väl både användare och grupper när man använder chown (om det är det man skall använda). Vad är skillnaden?
271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e