För att få bort 8001 får du köra webbservern på port 80 i stället för som nu på port 8001. Sen är det bara att ändra jsk-server2 till intra i dns:en.
Men jag antar att ni har någon serveradministratör på jobbet som du kan vända dig till?
10 svar · 2 286 visningar · startad av Travoni
Jag har en webbserver som jag bl.a. kör som intranät och adressen dit är http://jsk-server2:8001/ nu skulle jag vilja skapa något trevligare alias så att adressen istället blir ex. http://intra/
Går det? I sådana fall hur?
För att få bort 8001 får du köra webbservern på port 80 i stället för som nu på port 8001. Sen är det bara att ändra jsk-server2 till intra i dns:en.
Men jag antar att ni har någon serveradministratör på jobbet som du kan vända dig till?
Tack, men det är jag som är serveradministratör. (Saknar viss kunskap inom området ;-))
Jag kan inte ta bort porten (8001) eftersom att jag kör vanlig hemsida på port 80...eller?
Alltså port 80 är öppen utåt vilket inte intranätets port skall vara (såklart).
Vad du gör är att du "binder" intranätet till en viss adress (den du sätter upp i DNS:en), exempelvis "intra". Nu kan du sätta upp intranätet på port 80, och då kommer er vanliga, externa webbsida att visas för alla (inget specifikt Host Name för webbplatsen), men om man har skrivit "intra" i adressfältet hamnar man på ert intranät.
Använder ni Windows/IIS eller någon Linux-variant?
iis 6 är det
Hur konfigurerar jag detta?
DNS:en? Menar du i routern?
Bahh, jag kan inte helt sonika byta ut jsk-server2 som datornamn eftersom att det används till fjärrskrivbord m.m. så hur/vart gör jag det?
Under administrationsverktyg/DNS, i routern eller vart?
hur många klienter har du i nätverket?
Har ni en egen DNS-server? (låter inte som det)
Annars är alternativet att modifiera hosts-filen på alla datorer.
Eller även byta adressen som fjärrskrivbord går mot.
mm... min röst ligger oxå på host filen efter vad som är skrivet i tråden.
Trådskaparen kan kanske beskriva nätverkets uppbyggnad, antalet servrar, aktiva tjänster, och hårdvaran som används i brandväggen/routern.