Har gjort en sida som jag skulle lägga upp ikväll, men det är något som strular med mod_rewrite verkar det som.
Jag har utvecklat sidan på mitt Binerokonto och där fungerar allt hur bra som helst, men nu när jag lägger upp den hos Loopia i deras Unixmiljö så får jag "The page cannot be found" på alla sidor.
Nej det gör jag inte. Särskilt eftersom jag inte gav rätt svar. :)
Men jag kan förklara vad som händer som jag tolkar det. \-_ tolkas strikt som "backslash till understreck", alltså dessa tecken: \]^_
Det gör att bindestrecken i andra delen av URL'n inte matchas. Jag däremot läste vad du skrev helt fel och trodde att du menade att om du tog bort bindestrecket i URL'n mellan siffran och resten så funkade, och skrev en gissning därefter.
På Loopia hanterar vi ärenden i största möjliga mån i den ordning de inkommer, med hänsyn till hur allvarliga de bedöms vara. Exempelvis har återställningar av backups hög prioritet.
Ditt supportärende inkom till Loopia 08:53 och eskalerades till driftavdelningen 10:15. Driftavdelningen skrev ett testcase som tydligt visade vad som var fel och svarade 15:37.
Felet berodde på att koden antog att PCRE användes istället för POSIX regex. Loopias UNIX-konton använder Apache 1.3 idag. I dokumentationen för 1.3 - mod_rewrite står att läsa att serverns regex(3) används. På FreeBSD är detta POSIX regex, och då måste man sätta tecknet - sist eller först i en character class.
För Apache 2.2 används istället PRCE, och då är det tillåtet att använda backslash-escaping för att sätta tecknet - på andra ställen än först eller sist.
Loopia kommer att byta till Apache 2.2 inom den närmsta framtiden.
Om du har synpunkter om vår kassa support så är du välkommen att kontakta dom om detta.
Nu har det här inte alls med ämnet i tråden att göra men måste svara... jag tycker inte att det är okej att man måste vänta en hel dag på svar från supporten, sen spelar det ingen roll om det är ni, något annat webbhotell eller om jag måste vänta på något helt annat. Ofta är det dessutom så att det inte ens går att ringa er "Just nu är det många som ringer och vi kan inte ta emot fler samtal, hej då.."
Du måste ju hålla med om (även fast du kanske inte vill erkänna det här...) att Loopia har tappat något fruktansvärt på senare år när det bl.a. gäller supporten.
I det här fallet tröttnade kunden så vi valde att även där flytta bort från er helt. Det var helt och hållet min kunds beslut, han var tvungen att ha upp sin sajt och jag fick inte svar inom den tid han (eller jag) tyckte var rimligt.
Inget ont mot dig eller dina kollegor, jag är helt säker på att ni gör er bästa, men nu har ni haft den här "ovanliga höga" belastningen (som ÅF-Micke sa när jag pratade med honom sist) i över ett år, då kanske det är dags att anställa mer folk istället?
Tråkigt att höra att du upplever att supporten har blivit sämre. Jag kan försäkra dig om att vi gör allt vi kan för att få så bra och effektiv support som möjligt, precis som alla andra avdelningar här på Loopia.
Det tog 6h 44m från det att ärendet inkom till oss tills dess att du fick ett uttömmande svar, inklusive exempel hur problemet skulle lösas. Det är lång tid, om det hade varit ett ärende vi har support för. Det du bad om var skriptsupport, då det inte på något sätt handlade om fel på våra servrar utan om ett rent programmeringsfel. Loopia erbjuder inte felsökning av kod om det inte handlar om fel i vår konfiguration eller liknande, och det var uppenbart att det inte var konfigurationsfel i detta fall. Detta är ingen ny policy för Loopia, utan det har varit så i många år. Men vi hjälper väldigt gärna våra kunder med ärenden av denna typ, i mån av tid.
Det är tråkigt att vi inte kunde hjälpa dig snabbare än den tid det tog och det är tråkigt att din kund valde att be dig flytta bort deras site till en annan leverantör. Men problemet du stötte på är dokumenterat i Apache-dokumentationen och det är trivialt att ta reda på vilken version av Apache din site använder. Vidare är det väl dokumenterat hur character classes fungerar både i PCRE och POSIX-regexp i en uppsjö av websidor, böcker och andra källor.
All personal på Loopia tycker såklart om att hjälpa kunder med problem (tillochmed driftavdelningen!) och vi gör allt vi kan för att svara så snabbt som möjligt. Vi får ta detta ärende som input helt enkelt.
Absolut, menade inte att kritisera någon speciell medarbetare eller så, det är mest att på sistone tar allt sån fruktansvärd tid, oavsett vad det gäller. Eftersom det pågått under en längre tid nu så "ledsnar" man även vid minsta lilla sak, som du säkert förstår.
Att just det här fallet rörde något som jag ställt till med trodde jag givetvis inte från början, eftersom koden fungerade lokalt hos mig och även på två andra ställen med både Apache och Litespeed. Nu att det berodde på version var ju klantigt från min sida.
Självklart förstår jag att ni inte kan hjälpa kunder med fel som inte rör "er", men i det här fallet hade jag kanske lite för bråttom, blir lätt så när man ska hålla deadlines och saker inte fungerar som man tänkt sig.
Svaret jag fick från Daniel var kanon, och det gjorde att det löste sig. Utöver det så tillåter er PHP konfiguration inte att man använder SimpleXML, jag misstänker (utan att veta) att ni även begränsat åtkomst till funktioner såsom file_get_contents osv. och det är ett stort minus, eftersom många (inkl. mig själv) måste gå den vägen ibland, för att lösa saker på ett smidigt sätt.
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e